Čtyři sekundy vám najdeme podstatně levněji, říká Pirelli

Čtyři sekundy vám najdeme podstatně levněji, říká Pirelli

Větší pneumatiky a řádné testování mohou podle italské firmy Formuli 1 přinést kýžené zrychlení.

Paul Hembery, šéf oddělení motorsportu u Pirelli, je přesvědčen, že jeho společnost je schopna zajistit Formuli 1 zrychlení až o čtyři sekundy na kolo podstatně levněji, než plány na nová pravidla, o kterých se mluví ve vztahu k roku 2017.

Právě v přespříští sezóně by řada různých opatření mohla vozy F1 zrychlit o pět až šest sekund na kolo. Situace je však taková, že se týmy nemohou shodnout, které kroky k tomuto cíli podniknout.

Pirelli k navrhované agresivnější aerodynamice nabízí větší pneumatiky, již delší dobu však volá po možnosti testovat s přechodným monopostem, který dokáže zajistit vyšší zatížení, které s sebou nová pravidla přinesou.

Zástupci italské značky vysvětlili, že síly a přetížení je možné nasimulovat počítačově, co se však týče ladění samotných směsí, musí být podpořeno testováním přímo na trati.

„Pokud chcete zvýšit výkonnost, my to můžeme zařídit,“ řekl Hembery. „Jen rozměrem pneumatik získáme asi dvě sekundy.

Když nám pak poskytnete pořádný testovací program, pak jen pomocí pneumatik a přirozené evoluce aktuálního auta můžeme přinést až čtyři sekundy a nebude potřeba dělat nic dalšího.

Bylo by to pro všechny levnější a levnější, pokud by nám pomohli to udělat, ne aby každý předělával svoje auto.

Teď možná ještě zapomínám na nějaký další požadavek, ale pokud jde jen o výkonnost, zvládneme to.

A možná pak budeme schopni zajistit různé směsi, některé možná takové, jak už někteří naznačili, tedy takové, co zvlándout 15 kol, během kterých jedete naplno a pak se dostanete až k výkonnostnímu útesu a musíte je vyměnit.“

Hembery dodal, že mu již několik týmů potvrdilo, že je schopno v rozumných mezích upravit aktuální vozy tak, aby byly schopny pracovat s širšími, sedmnáctipalcovými koly – předními o šířce 300 mm, zadními 400 mm.

„Minimálně můžete říct, 'změňte rozměry pneumatik a zůstaňte u současných pravidel'. Pak půjde jen o to, upravit zavěšení.

Nejméně tři týmy se vyjádřily, že mohou modifikovat současné auto, aby alespoň mohlo nasadit větší pneumatiky bez nutnosti změny celé aerodynamiky, pokud by dostaly dostatečně včas vědět.“

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud