FIA zveřejnila závěry vyšetřování Bianchiho nehody

FIA zveřejnila závěry vyšetřování Bianchiho nehody

Mezinárodní automobilová federace dnes zveřejnila závěry vyšetřování nehody Julese Bianchiho.

Bianchi byl nedávno převezen z Japonska do France a leží v nemocnici v Nice. Podle posledních zpráv není v umělém spánku, zůstává však v kómatu a dýchá sám.

FIA mezitím zveřejnila závěry svého vyšetřování. Výsledná zpráva má téměř 400 stran. Závěry?

Bianchi podle zprávy nezpomalil natolik, aby neztratil kontrolu nad svým vozem. Jeho marussia narazila do jeřábu o hmotnosti 6,5 t rychlostí 126 km/h. 

Komise se zabývala také tím, zda měl na trať vyjet safety car v době, kdy jeřáb odklízel odstavený vůz Adriana Sutila. Analyzováno bylo 384 podobných případů z posledních 8 let a nevyslání safety caru bylo zcela v pořádku (v souladu s běžnými postupy i pravidly).

Zajímavá je část o vozu Marussie. V okamžiku, kdy Bianchi opustil trať, sešlápl současně brzdu i plyn. Vůz by měl v takovém případě díky algoritmu FailSafe zastavit motor. K tomu ale nedošlo vinou systému brake-by-wire. Marussia měla unikátní řešení tohoto systému, který nebyl kompatibilní s FailSafe. 

Fakt, že FailSafe nefungoval (nedošlo k vypnutí motoru) mělo vliv na rychlost nárazu. Vyšetřovací komise ale nedokáže tento vliv přesně vyčíslit. Je také možné, že Bianchi byl (a mluvíme zde o velmi krátkém okamžiku) vyveden z koncentrace tím, že zablokoval přední kola, takže se nedokázal už jeřábu vyhnout.

Komise vydala několik doporučení:

  • Nová pravidla pro dvojité žluté vlajky: již se na tom pracuje (virtuální safety car). Možná ale dojde k dalším úpravám.
  • Prověření bezpečnostního software.
  • Odvodnění okruhů
  • Pravidlo „4 hodin“: Start závodu by měl být nejpozději 4 hodiny před západem slunce (netýká se nočních závodů). Je také doporučení se vyhnout obdobím dešťů zvolením jiného termínu závodu.
  • Nová pravidla ohledně super-licence (viz předešlý článek)
  • Zhodnotit rizika F1: snažit se nadále zvyšovat bezpečnost
  • Pneumatiky: pneumatiky do mokra neměly na nehodu a její průběh vliv. Je ale potřeba na nich pracovat a testovat je. 

Složení komise

  • Peter Wright, prezident komise, prezident komise FIA pro bezpečnost
  • Ross Brawn, bývalý šéf týmu F1
  • Stefano Domenicali, bývalý šéf týmu F1
  • Gerd Ennser, zástupce stewardů
  • Emerson Fittipaldi, bývalý jezdec F1, častý steward
  • Eduardo de Freitas, ředitel závodu WEC
  • Roger Peart, steward, předseda Komise pro okruhy
  • Antonio Rigozzi, Mezinárodní odvolací soud FIA
  • Gerard Saillant, prezident Institutu FIA, prezident Lékařské komise
  • Alex Wurz, bývalý jezdec, prezident Asociace jezdců Grand Prix 

Doporučujeme

Články odjinud