McLaren a Honda mohou slavit. Podařilo se jim přemluvit FIA a dostali souhlas, že mohou vyvíjet pohonné jednotky tak dlouho, jak chtějí.
Není motor jako motor. V letošním roce budou na trati různé variace. Všechny pohonné jednotky musí samozřejmě splňovat technická pravidla, ale v jednom ohledu se budou lišit. V pravidlech není datum letošní homologace. FIA před Vánocemi rozeslala dopis, podle kterého mohou týmy kvůli nejasným pravidlům vyvíjet motory tak dlouho jak chtějí. Samozřejmě ne bez omezení, ale pouze v rámci 32 žetonů (z 66 celkových). Jednotlivé komponenty jsou totiž ohodnoceny určitým počtem tzv. žetonů.
Různí výrobci tak novou pohonnou jednotku nasadí v různou dobu. Mercedes zřejmě okolo GP Španělska.
Pro Hondu ale možnost vyvíjet neplatila. FIA v rámci férovosti nařídila Japoncům homologaci do konce února, protože tak to bylo vloni.
Honda si to samozřejmě nenechala líbit. Počátkem tohoto týdne dorazili její zástupci do Evropy a začali s FIA vyjednávat.
FIA našla elegantní řešení
Nastal ovšem problém. Pokud by FIA Hondě vyhověla, dostali by Japonci 32 žetonů a… z někoho, kdo byl v nevýhodě by se rázem stal naopak někdo se silnou výhodou. Ostatním týmům totiž zbývá už jen pár žetonů.
FIA proto přišla s elegantním řešením. Honda svůj motor homologuje. Poté dostane X žetonů na vývoj v průběhu sezóny. Kolik bude X nyní nevíme, dozvíme se to až později. FIA k hodnotě dospěje jednoduše. V Austrálii se vezmou zbývající žetony od Mercedesu, Renaultu a Ferrari a udělá se průměr. Pokud by třem ostatním výrobcům zbylo 8,7 a 5 žetonů, byl by průměr 6,66. Žetony jsou ale celá čísla, takže se bude zaokrouhlovat a to vždy směrem dolů.