Max Verstappen je nejmladším jezdcem v historii F1 a podle mnoha názorů také jeden z největších talentů. Bude příští rok připraven přestoupit do top týmu?
„Ještě nevím,“ odpověděl šéf Toro Rosso Franz Tost na dotaz webu Motorsport.com, zda bude Verstappen pro příští rok připraven přestoupit do top týmu.
„Opět řeknu, že jezdec obvykle potřebuje tři roky k pochopení F1. Řekl bych, že jízda je pro tuto generaci tou nejjednodušší částí. Proč? Protože většina z nich je v závodění více než 10 let, začali, když měli čtyři nebo pět let. Takže to znamená, že z hlediska ježdění to není problém. Přizpůsobí se velmi rychle.“
V dnešní formuli 1 ale existují oblasti, které musí jezdci jednoduše zažít. A to na trati i mimo ni.
„Trochu složitější je to s kvalifikací,“ vysvětluje Tost. „Na optimální zvládnutí kvalifikace potřebujete přesně vědět, pod jakým úhlem přejíždět přes obrubníky, jak je využít, kde je nejlepší přilnavost, co udělá slunce a tak dále. Můžete to jezdci říct stokrát, ale musí to zažít.“
„U závodů je to stejné. Musíte zažít, jak pracovat s pneumatikami. Není to snadné, je to těžké. Je k tomu potřeba hodně disciplíny. Jezdci můžete stokrát říct, že v sedmé zatáčce musí dávat pozor na pravou přední pneumatiku nebo cokoliv jiného. Dobře. Ale pak zavře hledí a závodí.“
Podle Tosta se ale musí jezdci naučit i další věci – pracovat s médii nebo s inženýry. „Máte pět, šest, sedm inženýrů, kteří pro vás pracují. Máte inženýra přes data, šasi, motor, pneumatiky. Pokud chcete z každé oblasti získat co nejvíce, budete muset získávat informace z každé strany.“
Kromě toho je nutné také kontrolovat emoce, s čímž měl možná Verstappen problém, ale podobně jsou na tom i daleko starší mazáci.
„Emoce nejsou nic negativního. Ukazuje to, jak vážně to Max bere. V autě je nutné emoce občas udržet pod kontrolou, protože jinak ztrácíte koncentraci. Ve formuli 1 je nutná vysoká úroveň koncentrace. Emoce musíte mít prostě pod kontrolou.“
Foto: Getty Images / Peter Fox