Když se směje ten třetí, historie Mercedes varuje

Když se směje ten třetí, historie Mercedes varuje

Na začátku sezóny se zdálo, že Mercedes bude muset k zisku titulu jen a pouze odjet 19 závodů a jedinou starostí bude, zda se mu podaří jako prvnímu v historii získat všechna vítězství v sezóně. Časy se ale mění.

Daniel Ricciardo dnes na prvního Rosberga ztrácí 64 bodů, což je opravdu hodně. Záleží však na tom, z jakého úhlu pohledu se na to díváme. V posledním závodě se udělují dvojité body. Pokud se navíc podíváme na bodovou úrodu od Monaka, pak Rosberg získal 123, Ricciardo 117 a Hamilton 91 bodů.

Když si vsadíte 10 liber

Kolik můžete dnes vyhrát (včetně vkladu), když si vsadíte 10 liber na vítězství pilota v letošním MS:

  • Rosberg: 16 liber
  • Hamilton: 23 liber
  • Ricciardo: 340 liber
  • Alonso: 5 010 liber
  • Vettel: 2 510 liber

Zdroj: skybet.com

Australan je navíc v psychologické výhodě. Zatímco v Mercedesu zuří válka, on s týmovým kolegou o titul nebojuje a pro letošní rok má už splněno. Riccardo poráží Vettela. Toho sice mnohokrát trápily technické problémy, ale to nic nemění na tom, že Ricciardo přispěl do bodové kasy Red Bullu už 156 body a získal tři vítězství. Mercedesy musí, Ricciardo může.  

U Mercedesu nakonec o titulu rozhodnou technika, kolize a smůla. Hamilton bude mít těžké se dotáhnout na Rosberga běžnou cestou. Stačí ale jedno Rosbergovo vypadnutí a skóre bude téměř srovnané.

Je to subjektivní, ale pokud bychom dnes měli dát tip, pak titul získá na 50% Rosberg, 40% Hamilton a 10% Ricciardo.

U Red Bullu je to však z otazníkem. Čekalo se, že Mercedes rudým býkům odskočí ve Spa a na Monze. Stal se ale pravý opak. Mercedes je a bude rychlejší, pod tlakem ale jeho jezdci mohou dělat chyby a promluvit může také technika.

Historie pamatuje několik případů, kdy o titul bojovali dva jezdci stejného týmu tak urputně, až se nakonec smál ten třetí vzadu.

Sezóna 1973

  • Jackie Stewart (Tyrrell): 71 bodů
  • Emerson Fittipaldi (Lotus): 55 bodů
  • Ronnie Peterson (Lotus): 52 bodů

Lotus 72 byl zřejmě nejlepším vozem v dané sezóně, ale titul nakonec bral Jackie Stewart. Lotus získal Pohár konstruktérů, Tyrell se nezúčastnil posledního závodu v USA poté, co se zabil François Cevert.

0142_015.jpg

Sezóna 1981

  1. Nelson Piquet (Brabham): 50 bodů
  2. Carlos Reutemann (Williams): 49 bodů
  3. Alan Jones (Williams): 46 bodů

Jeden z příkladů, že týmová režie a sázka na jednoho jezdce možná nejsou dobré z pohledu fanouška, ale mají smysl z pohledu týmu. Vztah mezi Jonesem a Reutemannem se vyostřil už po GP Brazílie (druhý závod), kde Reutemann odmítl uposlechnout týmové příkazy. Nelson Piquet s týmovým kolegou takové problémy neměl a o bod vyhrál šampionát.

0579_016.jpg

Sezóna 1986

  1. Alain Prost (McLaren): 72 bodů
  2. Nigel Mansell (Williams): 70 bodů
  3. Nelson Piquet (Williams): 69 bodů

O pět let později byl ale Piquet v opačné situaci. Williams znovu přišel o jezdecký titul, který mu vyfoukl Alain Prost v McLarenu. Williams měl v roce 1986 zřejmě rychlejší vůz, ale vaz mu zlomily hádky mezi jezdci i (ne)slavný pneumatikový problém z Adelaide.

Velká cena Austrálie byla vypsána na 82 kol, v 63. kole odstoupil s defektem Rosberg (McLaren), do vedení se dostal Piquet a na druhé místo Mansell, kterému by to zajistilo titul. O kolo později Mansellovi explodovala pneumatika, Williams proto preventivně povolal Piqueta do boxů na výměnu pneumatik. Do cíle závodu nakonec s náskokem 4 sekund dojel na prvním místě Prost, který se tak stal i mistrem světa.

Sezóna 2007

  1. Kimi Raikkonen (Ferrari): 110 bodů
  2. Lewis Hamilton (McLaren): 109 bodů
  3. Fernando Alonso (McLaren): 109 bodů

Úřadující mistr světa Fernando Alonso přešel z Renaultu k McLarenu, kde ho doplnil nováček Lewis Hamilton. Ten mu byl ale hned od začátku více než vyrovnaným soupeřem. Je samozřejmě otázkou, do jaké míry se do toho promítl fakt, že si Alonso zvykal nejen na nový vůz, tým ale také pneumatiky Bridgestone. Situace v McLarenu se nakonec zcela vyhrotila zejména po GP Maďarska a neslavné kvalifikaci. Z titulu se tak v posledním závodě radoval Kimi Räikkönen, zatímco McLaren musel zaplatit vysokou pokutu za špionážní aféru. 

Doporučujeme

Články odjinud