Sportovní ředitel Mercedesu Ron Meadows vysvětlil, jak se mistrovský tým vypořádává s omezenou rádiovou komunikací ve formuli 1.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) před letošní sezónou ještě zpřísnila pravidla o tom, co mohou inženýři přes vysílačku říkat svým jezdcům. Chce tak piloty přinutit, aby vůz ovládali samostatněji.
O tomto tématu se opět začalo mluvit po Velké ceně Evropy v Baku, kde měli oba jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a Nico Rosberg na svých vozech problém s nastavením motoru. A ačkoliv tým věděl, co je s jejich vozy W07 špatně, pilotům to říct nemohl.
„Pro rok 2016 je to mnohem přísnější než v předchozích sezónách, a to z pohledu režimů motoru, režimu převodovky a startovní procedury,“ řekl Meadows v nejnovějším díle Silver Arrows Show. „To je důvod, proč můžeme vidět takové rozdíly na startu závodu a ve výkonnosti.“
„Ze všeho nejdřív se musíme ujistit, že jezdci přes rádio ve spěchu neřekneme něco, čím bychom se pak mohli dostat do potíží. “
„Pokud potřebujeme sdělit něco, co není možné v rámci pravidel, musíme z boxové zdi promluvit k ředitelství závodu a požádat (ředitele závodu) Charlieho Whitinga.“
„Jakmile přijdeme na problém a pochopíme ho, musíme mu poslat papír s daty o tom, kde jsme, a mluvit s různými inženýry od nás a od FIA o tom, jaké kroky musíme podniknout, abychom problém vyřešili.“
„Musíme mu dokázat, že je to z pohledu bezpečnosti kritické nebo že je zde velká šance na to, že vůz bez této komunikace nedokončí závod, a on (Whiting) se rozhodne.“
„(V Baku) jsme také mluvili s lidmi v Brixworthu a Brackley, stejně jako s inženýry vzadu v garáži a závodními inženýry, snažili jsme se spolu přijít na to, co je tam za problém. Jakmile jsme to zjistili, bylo to o tom pokusit se to říct Lewisovi.“
Na otázku, co může Mercedes do budoucna udělat, aby se zabránilo podobným problémům, Meadows dodal: „Je to jen o lepším pochopení pravidel a toho, na co se vlastně můžete zeptat, jelikož v tomto momentu je to docela subjektivní a není možné udělat kompletní seznam toho, co můžete a nemůžete říct.“
„Ten seznam je každý týden aktualizován. Charlie nechce nikomu v ničem bránit. Chce, aby všichni jezdci dokončili závod, ale nechce, abychom za ně ovládali vůz.“
Foto: Getty Images / Charles Coates