Mistr světa 2015? Hamilton, Rosberg nebo Alonso

Mistr světa 2015? Hamilton, Rosberg nebo Alonso

Moc často se nestává, abychom měli zúžený seznam kandidátů na titul ještě dlouho před začátkem testování. Letos si ale takový luxus dovolit můžeme.

Pravidla v oblasti aerodynamiky se prakticky nemění. Jedinou změnou budou nové nosy, které sice mají zásadní vliv na aerodynamiku vozu, ale bude to spíše prostor pro chyby a ne úplně dokonalá řešení než rozhodující faktor.

Prostor pro vývoj je tak v oblasti pohonných jednotek. Ty jsou během zimy „rozloženy“ na více než 40 částí. Jednotlivé části jsou ohodnoceny body (tzv. žetony) od 1 do 3. Většina komponent má hodnotu 1. Celá jednotka pak má v součtu 61 žetonů. Týmy mají pro příští rok na stole zhruba polovinu žetonů z celkového počtu. V dalších letech to bude stále méně a méně. Každý výrobce si může udělat analýzu, najít slabiny a ty vylepšit. Za co utratí žetony je na něm, zmrazeny jsou pro příští rok pouze 3 z více než 40 částí.

seznam.JPG 
Jednotlivé části pohonné jednotky a počty žetonů (žlutý sloupec). Černě jsou části, které jsou v daném roce již zcela zmrazeny. Credit: FIA, Technická pravidla 2015 

Mercedes své slabiny našel. Bude muset samozřejmě zapracovat na spolehlivosti, ale velký prostor pro vývoj vidí v oblasti zařízení na rekuperaci energie a také v oblasti výfuků. Mercedes měl údajně najít už 70 koní navíc!

Je jasné, že Renault a Ferrari budou dělat vše, co je v jejich silách, ale Mercedes má náskok, který bude obtížné dohnat. Kdyby ostatní věděli, že šance na dohnání ztráty existuje, nesnažili by se přicházet s nápady na vývoj během roku nebo s náhradou současných jednotek za jiné. Frustrace (letos hodně oblíbené slovo) u konkurence Mercedesu je více než velká.

Ferrari a Renault samozřejmě mají představu o tom, o kolik bude Mercedes rychlejší a jaký má prostor pro zlepšení. Fluktuace inženýrů je tak velká, že týmy o sobě navzájem vědí.

Mercedes bude příští rok favoritem číslo 1. Nepopsaným listem papíru je McLaren. Ten sice slíbil, že do Japonska nebude posílat tajemství Mercedesu, ale je zřejmé, že Honda sice má před sebou první rok na trati, ale může se poučit z chyb i výhod konkurence.

Pravděpodobnost, že McLaren bude příští rok konkurentem Mercedesu, je sice spíše menší, ale možná větší než u Red Bullu a Ferrari. Na druhou stranu je pravda, že Red Bull dohání ztrátu alespoň lepší aerodynamikou.

Černým koněm je pak Williams, jehož velkou nevýhodou je ale paradoxně právě motor od Mercedesu. Pokud by zákaznický tým porazil tým tovární, ve Stuttgartu by to nejspíše nerozdýchali. 

Doporučujeme

Články odjinud