Velká cena San Marina se v roce 1994 zapsala do historie formule 1 černým písmem. Během jednoho víkendu zemřeli hned dva piloti. Vedle výročí odchodu Ayrtona Senny si připomínáme také památku Rolanda Ratzenbergera.
Roland Ratzenberger se narodil 4. července 1960 v rakouském Salzburgu. Často ale uváděl o dva roky mladší datum, aby podpořil své šance na úspěšnou kariéru.
V roce 1983 začal závodit v německé Formuli Ford. O dva roky později získal druhé místo na slavném Formula Ford Festival v Brands Hatch. Následně zamířil do britské Formule 3, kde se mu však příliš nedařilo. Chuť si spravil v roce 1989, když vybojoval celkově třetí místo v britské Formuli 3000.
Několikrát se také zúčastnil slavného vytrvalostního závodu v Le Mans. Jeho nejlepším výsledkem je celkové páté místo (a první ve své kategorii) z roku 1993, které vybojoval společně s Maurem Martinim a Naoki Nagasakou ve voze Toyota 93 CV.
Na počátku 90. let krátce závodil v Japonsku, kde mimo jiné usedl za volant cestovních vozů.
Krátká kariéra ve formuli 1
Do vytoužené formule 1 se Ratzenberger dostal v roce 1994, kdy podepsal smlouvu na pět závodů s týmem Simtek. Prvním závodem pro něj měla být GP Brazílie, kam se mu však nepodařilo kvalifikovat. Podstatně lépe se mu dařilo v GP Pacifiku, která se v roce 1994 jela na japonském okruhu v Aidě. Ratzenberger využil téměř domácí půdu a dojel na pěkném 11. místě.
Roland Ratzenberger během závodu F1 v Japonsku (zdroj: CC BY-NC-ND 3.0, F1-history)
Třetí závod sezóny zavedl piloty na rychlý okruh v italské Imole. Během sobotní kvalifikace si Ratzenberger poškodil přední přítlačné křídlo. Místo zajetí do boxů zůstal na trati. O chvíli později téměř v plné rychlosti vylétl v zatáčce Villeneuve z trati a narazil do zdi. Krátce po příletu do nemocnice byl 30. dubna 1994 ve 14 hodin a 15 minut prohlášen za mrtvého.
Záznam kvalifikace se dá najít na YouTube. Pro okamžik Ratzenbergerovy nehody klikněte po spuštění na záložku pod videem:
O den později zemřel Ayrton Senna a pozornost motoristického světa se obrátila směrem k Brazílii. Čest formule 1 zachraňoval novopečený šéf a zakladatel týmu Simtek FIA Max Mosley, který se zúčastnil Ratzenbergerova pohřbu v Rakousku.
Vůz Rolanda Ratzenbergera po havárii v Imole (zdroj: Profimedia.cz)
Úvodní foto: CC BY-SA 3.0, Wikipedia, Roland Ratzenberger