Jaké hlavní změny nás čekají v roce 2015? Rekapitulace sportovních i technických novinek a také pohled na jezdecké sestavy.
Sezóna 2015 vypukne 15. března, kdy je na programu GP Austrálie. Na trať se ale jezdci vydají poprvé už 1. února v rámci prvních testů v Jerezu.
4 nebo 5 pohonných jednotek?
Sezóna 2015 má oficiálně 21 závodů, což podle pravidel znamená, že každý z jezdců bude mít k dispozici 5 pohonných jednotek. Pokud by byl počet závodů 20 a méně, byl by počet pohonných jednotek snížen na 4.
Závodů nakonec skutečně 20 bude, neboť v Korei se na 99% nepojede. Dokonce již fakticky došlo k vyškrtnutí závodu z kalendáře FIA. Na počet pohonných jednotek by to sice již nemělo mít vliv, Strategická skupina se ale měla dohodnout, že nakonec odjedeme sezónu se 4 pohonnými jednotkami bez ohledu na počet závodů.
Konec škaredých nosů
Nejviditelnější technickou změnou budou nové nosy. Změna pravidel reaguje na ošklivosti ze sezóny 2014.
Další změny technických pravidel
- Hmotnost vozu nesmí být nikdy menší než 702 kg (do teď 701 kg).
- Zylonové panely budou rozšířeny na obou stranách monokoku směrem nahoru k hraně kokpitu a podél pilotovy hlavy.
- Systém zavěšení přední kol musí být udělán tak, aby reagoval pouze na změny zátěže, způsobené zatížením předních kol. Totéž platí pro zadní kola. Stručně řečeno jde o oficiální zákaz systému FRIC, který se nesmí používat již od poloviny předešlého roku.
- Práce v aerodynamickém tunelu bude omezená. Čas, který mohou týmy využít v aerodynamickém tunelu, bude snížen z 80 na 65 hodin týdně. Foukat se ale bude maximálně 25 hodin týdně oproti 30 hodinám. Týmy také mohou využít jen jeden aerodynamický tunel. Force India tak například bude pracovat výhradně v tunelu Toyoty v Kolíně nad Rýnem.
- Počítačová simulace proudění kapalin (CFD): týmy budou moci využít 25 teraFLOPS (původně 30) týdně.
Sportovní pravidla
- Dvojité body byly zrušeny. Jejich premiéra i derniéra se tak odehrála v roce 2014 v rámci posledního závodu v Abú Dhabí.
- Virtuální safety car (VSC): Pokud bude vyhlášen, jezdci musí v úseku dvojitých žlutých vlajek jet pomaleji a projet ho ve stanoveném čase. O aktivaci a deaktivaci VSC se dozví zvukovým signálem 10 sekund předem. Na volantu se pak bude zobrazovat rozdíl mezi časem jezdce a stanoveným časem. VSC bude ještě doladěn.
- Nebezpečné vypuštění vozu během zastávky bude mít nově za následek trest 10 sekund stop and go. Dříve za to následoval průjezd boxy.
- Ředitel závodu nemusí už čekat na to, až vozy o kolo zpět předjedou safety car a zařadí se na konec. Po odstranění problémů tak bude vozům o kolo zpět povoleno, aby předjeli safety car a během restartu nepřekáželi. Krátce poté dojde k restartu závodu.
- Pokud jezdec nespotřebuje celou penalizaci za nasazení nadlimitního počtu komponent pohonné jednotky, bude následovat trest v závodě (podle počtu míst 5 sekund, 10 sekund apod.). Také byl zrušen trest za nasazení celé nové pohonné jednotky, místo toho se budou sčítat penalizace za jednotlivé části.
- Pokud bude závod zastaven (červené vlajky), dojde k uzavření výjezdu z boxů a vozy se musí postupně seřadit v boxové uličce (nikoliv na startovním roštu).
- Zákaz práce na voze v pátek v noci bude zvýšen z 6 na 7 hodin.
- V průběhu sezóny se zřejmě uskuteční dva dvoudenní testy.
Nováčci v sezóně 2015
- Carlos Sainz (Toro Rosso)
- Max Verstappen (Toro Rosso)
- Felipe Nasr (Sauber)
Přestupy
- Fernando Alonso (z Ferrari do McLarenu)
- Sebastian Vettel (z Red Bullu do Ferrari)
- Marcus Ericsson (z Caterhamu do Sauberu)
- Daniil Kvjat (z Toro Rosso do Red Bullu)
Skončili
- Kamuj Kobajaši (Caterham skončil)
- Max Chilton (Marussia skončila)
- Jules Bianchi (těžce zraněn při GP Japonska)
- Jean-Éric Vergne (skončil u Toro Rosso, stal se rezervním jezdcem Ferrari)
- Adrian Sutil (skončil u Sauberu)
- Esteban Gutiérrez (skončil u Sauberu, stal se rezervním jezdcem Ferrari)
- Kevin Magnussen (skončil u McLarenu jako závodní jezdec a stal se rezervním jezdcem)