Reportáž z roku 1994: Jak probíhala osudná Velká cena San Marina

Reportáž z roku 1994: Jak probíhala osudná Velká cena San Marina

Velká cena San Marina v roce 1994 se zapsala černým písmem do historie formule 1. Během jediného závodního víkendu došlo ke čtyřem vážným nehodám. Imola se stala osudnou Rolandu Ratzenbergerovi a Ayrtonu Sennovi.

Kalendář formule 1 zavedl piloty na přelomu dubna a května roku 1994 do italské Imoly, kde se jela Velká cena San Marina. Celý závodní víkend se do historie zapsal jako jeden z nejčernějších.

Vše začalo už při páteční kvalifikaci. Mladý Rubens Barrichello ve svém Jordanu najel velkou rychlostí do předposlední šikany Variante Basa, ale nevšiml si zbytků oleje z dřívější poruchy McLarenu. Obrubníky zafungovaly jako odrazový můstek a Barrichellův vůz poslaly nejdříve na bariéru z pneumatik a následně do kovového plotu nad ní.

Barrichello měl tehdy velké štěstí a z hrůzostrašné havárie vyvázl jen s lehčími zraněními. Senna byl zřejmě prvním člověkem, kterého Rubens viděl ve zdravotním středisku poté, co se probral z bezvědomí.

Smrt Ratzenbergera

To nejhorší ale mělo teprve přijít. Během sobotní kvalifikace vylétl v zatáčce Villeneuve Roland Ratzenberger, pro kterého to byla teprve třetí velká cena. Jeho Simtek narazil do zdi při rychlosti téměř 300 km/h. Sedm minut po příletu do nemocnice v Boloni byl Ratzenberger prohlášen za mrtvého. Jednalo se o první smrtelnou nehodu během závodního víkendu od roku 1982.

roland_ratzenberger2.jpg 
Vůz Rolanda Ratzenbergera po havárii v Imole (zdroj: Profimedia.cz)

Zatímco počátky formule 1 byly doslova dlážděny pomníky jezdců, v polovině devadesátých let nebyl na smrt nikdo připraven. Bezpečnost však tehdy nebyla ani zdaleka na dnešní úrovni. Od Imoly roku 1994 do dneška urazila F1 velký kus cesty.

Senna velmi často úroveň bezpečnosti kritizoval, ale není veřejným tajemstvím, že s FIA neměl zrovna nejlepší vztahy. Snažil se proto jinak. Když se v březnu konaly testy právě v Imole, kritizoval nerovnost tratě v zatáčce Tamburello. Rozdíl mezi novým a starým asfaltem zde byl několik centimetrů! Provozovatel okruhu nakonec povrch nechal vyfrézovat, problém tím byl ale jen zmírněn.

V dnešní době by zřejmě v případě smrtelné nehody v sobotní kvalifikaci došlo k zrušení zbytku závodního víkendu. Formule 1 je i dnes tvrdým byznysem, ale také žijeme v mediální době a firmy za posledních dvacet let poněkud upravily svou politiku směrem k veřejnosti. Především sponzoři by po podobné události vyvinuli silný tlak na zrušení závodu. Je to ale jen spekulace, kterou snad nebudeme muset už nikdy ověřovat v praxi.

Senna i další piloti byli událostmi ze soboty zdrceni. Sám Senna prý nechtěl do závod nastoupit a měl obavy.

„Je důležité, aby jezdci drželi pospolu, protože v obtížných situacích se můžeme spolehnout jen na sebe. Když budeme rozdělení, vyhrají finanční a politické zájmy organizátorů a konstruktérů.“
(Ayrton Senna, 1987)

Start závodu

Ke startu velké ceny ale nakonec došlo a hned první metry málem skončily další tragédií. Na startovním roštu zůstal stát Benetton JJ Lehta, do něhož narazil vůz Pedra Lamy. Trosky vozu zranily pět fanoušků, z toho jednoho vážně.

Místo vyvěšení červených vlajek vyjel na trať jen safety car. Po pěti kolech se připravoval restart, který nejlépe vyšel Sennovi a Schumacherovi. Oba piloti začali hned po prvních metrech ujíždět zbytku startovního pole.

Osudná zatáčka Tamburello

V sedmém kole se Senna přibližuje k zatáčce Tamburello. Zatáčka se stáčí vlevo, Senna přejíždí pásy nově položeného asfaltu, což je doprovázeno rojem jisker ze zadní části podlahy jeho Williamsu.

Pravděpodobně vinou prasklého sloupku řízení vylétá Senna z trati. Během necelých dvou sekund míjí travnatý pás a naráží pravou stranou do betonové zdi. Trvá dlouhých osm sekund, než se vůz po odrazu od zdi zastaví.

Když poletí do Boloně, je to vážné...

Zajímavou příhodu zažil bývalý pilot Alex Zanardi, který sledoval Velkou cenu San Marina z domu svého přítele a lékaře v Boloni. Jeho známý prohlásil, že pokud Sennu převáží vrtulník do Imoly, nepůjde o nic zásadního. Pokud s ním však letí do boloňské nemocnice, bude jeho stav zřejmě vážný. O dvě minuty později uslyšeli vrtulník nad svým domem...

Jen asi dvacet sekund po nárazu přibíhá k vozu zkušený traťový komisař Stefano Bounaiuto, ale pohled do kokpitu ho šokuje.

Nehoda v televizních záběrech nevypadá příliš vážně. Jako první si její důsledky uvědomil až lékař profesor Watkins, který krátce po příjezdu na místo havárie zjišťuje, že Senna utrpěl poranění hlavy neslučitelná se životem.

Senna je vrtulníkem transportován do nemocnice v Boloni. Během převozu u něj dochází k zástavě srdce, ale lékařům ho ho podaří zachránit. V 16 hodin je Senna v nemocnici prohlášen za klinicky mrtvého. O dvacet minut později vidí Michael Schumacher šachovnicovou vlajku a vyhrává Velkou cenu San Marina. V 18:40 je Ayrton Senna prohlášen za mrtvého.

Podívejte se na část tehdejšího televizního přenosu zachycujícího havárii při závodě:

Velká cena San Marina 1994: Kvalifikace

P. Jezdec Tým Q1 Q2 Ztráta
1 Ayrton Senna Williams-Renault 1:21.548
2 Michael Schumacher Benetton-Ford 1:22.015 1:21.885 0.337
3 Gerhard Berger Ferrari 1:22.113 1:22.226 0.565
4 Damon Hill Williams-Renault 1:23.199 1:22.168 0.620
5 JJ Lehto Benetton-Ford 1:22.717 1:24.029 1.169
6 Nicola Larini Ferrari 1:22.841 1:23.006 1.293
7 Heinz-Harald Frentzen Sauber-Mercedes 1:23.119 1.571
8 Mika Häkkinen McLaren-Peugeot 1:23.611 1:23.140 1.592
9 Ukyo Katayama Tyrrell-Yamaha 1:24.000 1:23.322 1.774
10 Karl Wendlinger Sauber-Mercedes 1:23.788 1:23.347 1.799
11 Gianni Morbidelli Footwork-Ford 1:23.663 1:24.682 2.115
12 Mark Blundell Tyrrell-Yamaha 1:23.703 1:23.831 2.155
13 Martin Brundle McLaren-Peugeot 1:24.443 1:23.858 2.310
14 Pierluigi Martini Minardi-Ford 1:24.078 1:24.423 2.530
15 Michele Alboreto Minardi-Ford 1:24.276 1:24.780 2.728
16 Christian Fittipaldi Footwork-Ford 1:24.655 1:24.472 2.924
17 Éric Bernard Ligier-Renault 1:24.678 1:40.411 3.130
18 Érik Comas Larrousse-Ford 1:26.295 1:24.852 3.304
19 Olivier Panis Ligier-Renault 1:24.996 1:25.160 3.448
20 Johnny Herbert Lotus-Mugen-Honda 1:25.114 1:25.141 3.566
21 Andrea de Cesaris Jordan-Hart 1:25.234 1:25.872 3.686
22 Pedro Lamy Lotus-Mugen-Honda 1:26.453 1:25.295 3.747
23 Olivier Beretta Larrousse-Ford 1:27.179 1:25.991 4.443
24 David Brabham Simtek-Ford 1:27.607 1:26.817 5.269
25 Bertrand Gachot Pacific-Ilmor 1:27.732 1:27.143 5.595
26 Roland Ratzenberger Simtek-Ford 1:27.657 1:27.584 6.036
27 Paul Belmondo Pacific-Ilmor 1:28.361 1:27.881 6.333
28 Rubens Barrichello Jordan-Hart 14:57.323 ...

Velká cena San Marina 1994: Závod

P. Jezdec Tým Kola Čas Start. poz. Body
1 Michael Schumacher Benetton-Ford 58 1:28:28.642 2 10
2 Nicola Larini Ferrari 58 +54.942 s 6 6
3 Mika Häkkinen McLaren-Peugeot 58 +70.679 s 8 4
4 Karl Wendlinger Sauber-Mercedes 58 +73.658 s 10 3
5 Ukyo Katayama Tyrrell-Yamaha 57 +1 kolo 9 2
6 Damon Hill Williams-Renault 57 +1 kolo 4 1
7 Heinz-Harald Frentzen Sauber-Mercedes 57 +1 kolo 7  
8 Martin Brundle McLaren-Peugeot 57 +1 kolo 13  
9 Mark Blundell Tyrrell-Yamaha 56 +2 kola 12  
10 Johnny Herbert Lotus-Mugen-Honda 56 +2 kola 20  
11 Olivier Panis Ligier-Renault 56 +2 kola 19  
12 Éric Bernard Ligier-Renault 55 +3 kola 17  
13 Christian Fittipaldi Footwork-Ford 54   16  
Andrea de Cesaris Jordan-Hart 49   21  
Michele Alboreto Minardi-Ford 44   15  
Gianni Morbidelli Footwork-Ford 40   11  
Pierluigi Martini Minardi-Ford 37   14  
David Brabham Simtek-Ford 27   24  
Bertrand Gachot Pacific-Ilmor 23   25  
Olivier Beretta Larrousse-Ford 17   23  
Gerhard Berger Ferrari 16   3  
Ayrton Senna Williams-Renault 5   1  
Érik Comas Larrousse-Ford 5   18  
JJ Lehto Benetton-Ford 0   5  
Pedro Lamy Lotus-Mugen-Honda 0   22  
Roland Ratzenberger Simtek-Ford        
Paul Belmondo Pacific-Ilmor      
Rubens Barrichello Jordan-Hart      

Zdroj dat do tabulek: CC BY-SA 3.0, Wikipedia, 1994 San Marino Grand Prix

Doporučujeme

Články odjinud