Velká cena Číny byla čtvrtým podnikem sezony 2014. Jela se na moderním okruhu poblíž Šanghaje. Závodní dráha pocházející z rýsovacího prkna architekta Hermanna Tilkeho obsahuje šestnáct zatáček a měří 5 451 metrů. Zajímavá je mimo jiné kombinací technických úseků a nejdelší rovinky v současné formuli 1. Vítězství tu ze současných pilotů zažili Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Jenson Button, Sebastian Vettel a Nico Rosberg.
Letošní kvalifikace zřejmě mají ve zvyku být promáčené. Výjimkou nebyly ani kvalifikační boje v Šanghaji. Déšť však nepřinesl žádné překvapení, co se držitele pole position týče. S přehledem ji získal Lewis Hamilton. Stále vzrůstající formu potvrdil Red Bull. Rychlejší byl opět Ricciardo, který zajel druhý čas, Vettel byl třetí. Druhý vůz Mercedesu, tedy ten patřící Nicovi Rosbergovi, stál na roštu na čtvrtém místě. Zbytek první desítky v kvalifikaci patřil Alonsovi, Massovi, Bottasovi, Hülkenbergovi, Vergnovi a Grosjeanovi. Zklamáním bylo umístění Kimiho Räikkönena a McLarenu. Nikdo z nich nepostoupil do třetí kvalifikační části.
Neděle k úlevě mnohých předznamenala suchý závod, byť počasí slibovalo pouze zataženou oblohu. Asfalt byl kompletně suchý a všichni piloti mohli odstartovat na hladkých pneumatikách. Start závodu neproběhl zcela v poklidu. Výborně odstartoval Fernando Alonso, který poskočil na čtvrté místo a záhy bojoval o druhé místo se Sebastianem Vettelem. Na startovní rovince došlo ke kolizi mezi Alonsem a Massou – i ten se výborně odlepil ze startovního roštu, ale nebylo jasné, zda jeho monopost neutrpěl poškození. Také Massův kolega Bottas utrpěl menší kontakt, když se v první zatáčce potkal s Rosbergem.
První místo si v začátku závodu s přehledem pohlídal Lewis Hamilton. Pořadí na konci prvního kole bylo následující: Hamilton, Vettel, Alonso, Ricciardo, Massa, Rosberg, Hülkenberg, Grosjean, Bottas, Räikkönen. Oba mclareny se po startu propadly ještě hlouběji do středu pole. Magnussen si stěžoval na poškození předního přítlačného křídla. Po pěti kolech byla situace na prvním místě poměrně jasná. Za ním už byly rozestupy o poznání menší.
Alonso cítil, že jeho ferrari je v Číně v dobré formě a dokázal se propracovat těsně za Vettela, do detekční zóny DRS. Rosberg se musel spokojit s tím, že Mercedes nebyl schopen sbírat telemetrická data z jeho vozu. Adrian Sutil v sedmém kole závodu pro nespecifikované technické problémy musel odstoupit. Jenson Button poprvé zajel do boxů již v osmém z vypsaných šestapadesáti kol. McLaren se tak patrně rozhodl pro alternativní strategii.
Felipe Massa měl při zastávce v boxech velké problémy. Kolize s Alonsem si zřejmě vyžádala poškození na matici, která výrazně znesnadnila výměnu kola. Massa se nakonec na trať vrátil s výraznou ztrátou. O kolo později byl v boxech také Alonso a Hülkenberg, v jejich případě však zastávka proběhla bez sebemenších potíží. Alonsovi se díky rychlejší zastávce, než měl Vettel, podařilo přeskočit pilota Red Bullu. Ve čtrnáctém kole si pro nové obutí zajel také Rosberg.
Alonso se sice dostal před Vettela, ale tomu se pobyt za Španělem pranic nelíbil. Vettel vložil maximální snahu do toho, aby Alonsa předjel zpět. Ricciardovi strategie alespoň ze začátku vůbec nevyšla. Po návratu na trať se propadl až za Rosberga, a tedy na páté místo. Hamilton byl ze špičky posledním, kdo zajel do boxů. Na trať se vrátil opět na první pozici, byť jeho náskok mírně poklesl. Nedlouho po návratu na trať však Hamilton opět začal zbytku pole odjíždět. Räikkönen vykazoval slušnou rychlost a ve dvacátém kole jezdil již na osmé pozici.
Lewis Hamilton poprvé v kariéře zvítězil ve třech závodech za sebou.
Vettel se musel vzdát snah o pokoření Alonsa a naopak začal kontrolovat svá zpětná zrcátka, ve kterých viděl Nica Rosberga. Rosberg se nakonec ve dvaadvacátém kole po pohledném ostřejším souboji před Vettela dostal. Aby toho Vettel neměl dost, hned o kolo později musel čelit dorážení ze strany týmového kolegy Ricciarda. O možný atraktivní souboj chtěl diváky připravit samotný Red Bull. Ten Vettelovi nařídil, ať Ricciarda pustí před sebe. Vettelovi se nejprve uvolnit pozici příliš nechtělo, nakonec však v šestadvacátém kole mladému Australanovi umožnil předjetí.
Grosjean, který jel na bodované desáté pozici, měl problémy se čtvrtým rychlostním stupněm a byl týmem upozorněn, že pokud ho nepřestane používat, bude muset odstoupit ze závodu. Nico Rosberg mezitím mohutně stahoval Fernanda Alonsa. Grosjean nakonec první body pro Lotus v sezoně 2014 nezískal a závod nedokončil.
Alonso ve 34. kole zahájil další sérii pitstopů. O menší pozdvižení se postaral Kamuj Kobajaši, který předjel o kolo vpředu jedoucího Vettela, a to k velkému rozčarování pilota Red Bullu. Vettel několik okamžiků nato pro jistotu zajel do boxů. Rosberg drobně chyboval a na okamžik se ocitl mimo trať. Do boxů byl povolán i Hamilton s příslibem vyčištění předního křídla. Hamilton se s přehledem vrátil na první místo. Rosberg dokázal setřást rozhození z koncentrace a opět dýchal na záda Alonsovi.
Ve 42. kole se Rosberg naprosto s přehledem s pomocí DRS přehnal přes Alonsa, který proti síle motoru Mercedes nemohl nic dělat. Alonsovo místo na stupních vítězů bylo ohroženo, jelikož se mu přibližoval při chuti jedoucí Ricciardo. Na jiných místech již závěrečné fáze závodu probíhaly poměrně v poklidu. Button toužil po desátém místě, které patřilo Daniilovi Kvjatovi, ale nedostával se mu dostatek času.
Do konce závodu již k ničemu nečekanému nedošlo. Způsobem start-cíl zvítězil Lewis Hamilton, double Mercedesu zajistil Nico Rosberg, stupně vítězů doplnil Fernando Alonso, který tak pro Ferrari vyjel první pódium v sezoně. Zbytek bodových pozic připadl Ricciardovi, Vettelovi, Hülkenbergovi, Bottasovi, Räikkönenovi, Pérezovi a Kvjatovi.
Ve vedení šampionátu je stále Nico Rosberg (79 bodů). Druhý je Lewis Hamilton (75). Další pořadí: Alonso (41), Hülkenberg (36), Vettel (33), Ricciardo (24), Bottas (24), Button (23), Magnussen (20), Pérez (18), Massa (12), Räikkönen (11), Vergne (4), Kvjat (4). Další piloti na své první body stále čekají.
Pořadí týmů má naprosto jednoznačnou podobu: Mercedes (154), Red Bull (57), Force India (54), Ferrari (52), McLaren (43), Williams (36), Toro Rosso (8). Lotus, Sauber, Marussia a Caterham jsou zatím bez bodu.
Příště nás již čeká první závod evropské části sezony. Velká cena Španělska je na programu za tři týdny. Nedlouho po závodě došlo ke kuriózní události - Velká cena Číny byla oficiálně o dvě kola zkrácena kvůli pochybení při mávání šachovnicovou vlajkou.
Velká cena Číny 2014 - výsledky závodu
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Ztráta |
Start |
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
56 |
- |
1 |
2 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
56 |
+18.6 s |
4 |
3 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
56 |
+25.7 s |
5 |
4 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull Racing-Renault |
56 |
+26.9 s |
2 |
5 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
56 |
+51.0 s |
3 |
6 |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
56 |
+57.5 s |
8 |
7 |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
56 |
+58.1 s |
7 |
8 |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
56 |
+83.9 s |
11 |
9 |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
56 |
+86.4 s |
16 |
10 |
Daniil Kvjat |
STR-Renault |
55 |
+1 kolo |
13 |
11 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
55 |
+1 kolo |
12 |
12 |
Jean-Eric Vergne |
STR-Renault |
55 |
+1 kolo |
9 |
13 |
Kevin Magnussen |
McLaren-Mercedes |
55 |
+1 kolo |
15 |
14 |
Pastor Maldonado |
Lotus-Renault |
55 |
+1 kolo |
22 |
15 |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
55 |
+1 kolo |
6 |
16 |
Esteban Gutiérrez |
Sauber-Ferrari |
55 |
+1 kolo |
17 |
17 |
Kamui Kobajaši |
Caterham-Renault |
55 |
+1 kolo |
18 |
18 |
Jules Bianchi |
Marussia-Ferrari |
55 |
+1 kolo |
19 |
19 |
Max Chilton |
Marussia-Ferrari |
54 |
+2 kola |
21 |
20 |
Marcus Ericsson |
Caterham-Renault |
54 |
+2 kola |
20 |
- |
Romain Grosjean |
Lotus-Renault |
26 |
+28 kol |
10 |
- |
Adrian Sutil |
Sauber-Ferrari |
5 |
+51 kol |
14 |
Velká cena Číny 2014 - aktualizované výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Ztráta |
Start |
1 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
54 |
- |
1 |
2 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
54 |
+18.0 s |
4 |
3 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
54 |
+23.6 s |
5 |
4 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull Racing-Renault |
54 |
+27.1 s |
2 |
5 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
54 |
+47.8 s |
3 |
6 |
Nico Hülkenberg |
Force India-Mercedes |
54 |
+54.3 s |
8 |
7 |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
54 |
+55.7 s |
7 |
8 |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
54 |
+76.3 s |
11 |
9 |
Sergio Pérez |
Force India-Mercedes |
54 |
+82.6 s |
16 |
10 |
Daniil Kvjat |
STR-Renault |
53 |
+1 kolo |
13 |
11 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
53 |
+1 kolo |
12 |
12 |
Jean-Eric Vergne |
STR-Renault |
53 |
+1 kolo |
9 |
13 |
Kevin Magnussen |
McLaren-Mercedes |
53 |
+1 kolo |
15 |
14 |
Pastor Maldonado |
Lotus-Renault |
53 |
+1 kolo |
22 |
15 |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
53 |
+1 kolo |
6 |
16 |
Esteban Gutiérrez |
Sauber-Ferrari |
53 |
+1 kolo |
17 |
17 |
Jules Bianchi |
Marussia-Ferrari |
53 |
+1 kolo |
19 |
18 |
Kamuj Kobajaši |
Caterham-Renault |
53 |
+1 kolo |
18 |
19 |
Max Chilton |
Marussia-Ferrari |
52 |
+2 kola |
21 |
20 |
Marcus Ericsson |
Caterham-Renault |
52 |
+2 kola |
20 |
- |
Romain Grosjean |
Lotus-Renault |
28 |
+26 kol |
10 |
- |
Adrian Sutil |
Sauber-Ferrari |
5 |
+49 kol |
14 |