Po letní přestávce se opět roztáčí kolotoč formule 1. Čekají nás dva poslední závody na evropské půdě a oba na historických okruzích. První zastávkou je Spa.
Doslova jako přízrak se z ničeho nic vynoří z ardenských lesů okruh. Když se na něj postavíte a zavřete oči, uslyšíte zvuky monopostů, které se zde proháněly už v prvním ročníku formule 1. Jsme na okruhu Spa-Francorchamps.
Není snad nikdo, kdo by zdejší nejdelší trať kalendáře nemiloval nebo neznal legendární zatáčku Eau Rouge.
Velká cena Belgie se od roku 1950 ale nejela každý rok nebo se nejela vždy ve Spa. Poslední přestávky byly v letech 2003 a 2006. V minulosti se také jelo na okruzích Nivelles nebo v Zolderu.
Krásnému okruhu ještě přidávají na výjimečnosti zdejší podmínky. Počasí je zde zcela nepředvídatelné. Déšť přichází a zase odchází absolutně bez varování. Kromě toho zde obvykle i v létě panují spíše chladnější teploty.
Spa je rychlým okruhem, na kterém ale potřebujete (ve druhém sektoru) i rozumné množství přítlaku. Okruh je tvořen 19 zatáčkami, z toho 10 je levotočivých.
Zajímavostí je fakt, že startovní rovinka je do mírného kopce. Po konci závodu se také neobjíždí celý okruh, ale piloti zatočí hned po přejetí cílové čáry do boxové uličky. Nejdelší úsek, ve kterém se jede na plný plyn, začíná fakticky za první zatáčkou a pokračuje až k páté zatáčce. Celkem jde o téměř 1 900 metrů. Letos ale možná Eau Rouge nebudou všichni piloti projíždět na plný plyn. Současné vozy mají oproti předešlým letům méně přítlaku.
Nejpomalejším místem je pak samozřejmě první zatáčka, která je zejména po startu kritickým místem. Vzpomeňme na velkou nehodu z roku 2012, kdy Romain Grosjean sestřelil hned několik jezdců. V tomto případě ale vše začalo už na startovní rovince.
- Délka okruhu: 7, 004 km
- Délka závodu: 308,052 km
- Počet kol: 44
- Spotřeba paliva: vysoká, 72% okruhu se jede na plný plyn
- Pravděpodobnost safety caru: velmi vysoká, 80%
- Počasí: zcela nepředvídatelné, navíc často prší jen nad části okruhu
- Průjezd boxy: 21 s
Pohonná jednotka
1 znamená nejmenší, 5 největší, zdroj: Renault
Spalovací motor |
5 |
MGU-K (motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie) |
5 |
MGU-H (motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie) |
5 |
Baterie |
4 |
Spotřeba paliva |
4 |
Rekuperace energie |
5 |
Pneumatiky
Pirelli oproti předešlým letům přiveze do Belgie měkkou a střední směs.
Rychlý okruh s vysokými průměrnými rychlostmi, se zatáčkami, ve kterých jezdci akcelerují, s maximální rychlostí 320 km/h a s místy, kde se velice intenzivně brzdí. Spa-Francorchamps vytváří pro pneumatiky jedinečnou výzvu. V Eau Rouge dávají motory maximální výkon, vozy jedou rychlostí 300 km/h a působí na ně komprese o síle 1G a zároveň příčné zrychlení okolo 5G. To na strukturu pneumatiky klade enormní nároky, jaké nejsou na žádném jiném okruhu v sezóně.
Nízké teploty, běžný silniční asfalt a hrboly v různých místech okruhu znamenají, že
běhounová směs bude čelit náročnému úkolu vytvářet maximální přilnavost. Dlouhé zatáčky s vysokým příčným zatížením kladou na pneumatiky vysoké nároky, zejména na jejich strukturu a ramenní oblast.
FIA: DRS a komisaři
V Belgii budeme mít dvě DRS zóny. Detekční bod pro první zónu je 240 metrů před druhou zatáčkou a aktivační bod je 310 metrů za zatáčkou číslo 4 (tedy na rovince za Eau Rouge). Druhý detekční bod bude 160 metrů před 18. zatáčkou a aktivační bod bude 30 metrů za 19. zatáčkou na startovní a cílové rovince.
Sportovními komisaři budou ve Spa Gerd Enser (Německo), Vincenzo Spano (Venezuela) a bývalý jezdec formule 1 Emanuele Pirro, který jezdil v F1 v letech 1989 až 1991 za Benetton a Scuderii Italii. Pirro je ale možná známější jako pětinásobný vítěz 24h Le Mans.
Počasí
V pátek a v sobotu budou panovat spíše chladnější podmínky a existuje pravděpodobnost deště. V neděli by se mělo mírně oteplit a svítit slunce. Předpovědi jsou ale ve Spa tradičně dost nejisté.
Statistiky
Pět posledních vítězů: 2013 Sebastian Vettel, 2012 Jenson Button, 2011 Sebastian Vettel, 2010 Lewis Hamilton, 2009 Kimi Räikkönen.
Nejvíce vítězství získali ve Spa Michael Schumacher (6x) a Ferrari (16x). Ze současných jezdců zde nejvíce vyhráli Kimi Räikkönen (4x) a Sebastian Vettel (2x). Ostatní jezdci zde dokázali vyhrát maximálně jednou: Jenson Button, Lewis Hamilton a Felipe Massa.
Fernando Alonso zde nikdy nevyhrál stejně jako Nico Rosberg. Alonso zde ale získal své jediné vítězství ve Formuli 3000 v roce 1999.