Dramatickou Velkou cenu Číny vyhrál Lewis Hamilton

Dramatickou Velkou cenu Číny vyhrál Lewis Hamilton

Lewis Hamilton se strategií tří zastávek ve finiši porazil Sebastiana Vettela jedoucího na dva pitstopy. Skvělou jízdou se po startu z osmnáctého místa prosadil na stupně vítězů také Mark Webber.

Velká cena Číny v Šanghaji byla nejdramatičtějším závodem za poslední dobu. Byla bohatá na předjížděcí manévry a o vítězi i dalších pódiových umístěních se rozhodlo až v samém závěru. Klíčovou roli hrálo opět opotřebení pneumatik.

Sebastian Vettel jel na dvě zastávky, v závěru musel šetřit pneumatiky, naopak Lewisu Hamiltonovi se vyplatilo zastavit v boxech třikrát. Čtyři kola před cílem se dostal před Vettela a závod vyhrál. Po nevydařené kvalifikaci zvolil správnou strategii Mark Webber. Odstartoval na tvrdších pneumatikách a závěrečné dva stinty absolvoval na měkčích. Svůj perfektní výkon korunoval před nájezdem do posledního kola, kdy předjel Jensona Buttona a dostal se na třetí místo. Připsal si také nejrychlejší kolo závodu.

Dobrý start pro McLaren
Už start naznačil, že tentokrát nebude Red Bull tak suverénní jako jindy. Před Vettela se dostali Button i Hamilton. Němec nemohl plně využít Systém na rekuperaci kinetické energie (KERS) plně. Na čtvrtém místě se udržel Nico Rosberg, před Fernanda Alonsa se prosadil týmový kolega Felipe Massa. Sedmý byl Paul di Resta a desátý Michael Schumacher.

V čele Mercedes
Jezdci se drželi po celý první stint v těsných rozestupech. Těsně před první zastávkou se Vettel posunul na druhé místo před Hamiltona. Do boxů zamířil v 16. kole stejně jako Button. Angličan omylem projel boxem Red Bullu, kde už stáli mechanici připravení na Vettelovu zastávku. Na trať vyjel až těsně za Němcem. Po prvních zastávkách se ale dostal do čela úplně jiný Němec - Nico Rosberg a na čele se držel poměrně dlouho. Závodu přihlíželo představenstvo Mercedesu v čele s jeho předsedou Dieterem Zetschem a geniální stratég Ross Brawn mu chtěl zřejmě udělat radost...

O předjíždění a těsné souboje ale nebyla nouze ani za čelními pozicemi. Činili se zejména Kamuj Kobajaši, Michael Schumacher, Vitalij Petrov a Mark Webber. Schumacher se ale projevil také jako výborný obranář. V souboji o šestou příčku za sebou několik kol držel Alonsa, který se po prvních zastávkách zařadil až za něj. Nakonec ho zdolal až těsně před druhými pitstopy. Ty ze špičky zahájil Button ve 24. kole. Z Vettelovy jízdy bylo patrné, že jede jen na dvě zastávky. Druhou proto nechal až na 31. kolo.

Jako poslední zamířili na své druhé zastávky jezdci Ferrari. Massa měnil pneumatiky ve 33. kole z prvního místa, ale v souboji s Vettelem jedoucím stejnou strategii nakonec ztratil. Na trať se vrátil až za ním jako pátý. V té chvíli vedl opět Rosberg před Buttoneme a Hamiltonem. Mezitím se odehrával zajímavý souboj o sedmé místo mezi Schumacherem, Petrovem a Webberem zajíždějícím jedno nejrychlejší kolo za druhým.

Hamiltonův a Webberův finiš
Po třetích zastávkách, které se v případě prvních tří jezdců odehrály mezi 37. a 39. kolem vyjel Hamilton před Buttonem, ale až za Rosbergem. Na prvních dvou místech v té chvíli byli Vettel s Massou, ale oběma začaly brzy odcházet pneumatiky. Rosberga zase tým upozornil, že musí šetřit palivo.

V nejlepší kondici byl tedy v té chvíli Hamilton a dokázal toho dokonale využít. Nejdřív se ve 42. kole dostal před Rosberga a o dvě kola později před Massu. Brzy ho napodobil i Button. Zatímco Hamilton začal stíhat Vettela, Buttona, Rosberga i Massu už stíhal Webber, který daleko za sebou nechal Alonsa.

Přestože Hamiltonovi do rádia hlásili, aby šetřil pneumatiky, nedal si říct a stále stahoval Vettela. Tomu fungovala rádiová kominkace jen z boxů do vozu. Inženýři mu zdůrazňovali, že v každém případě musí zůstat na trati. Přestože se bránil zuby nehty, ve 52. kole se Hamilton dostal do vedení a ihned začal obhájci titulu ujíždět.

Při chuti byl i Webber. Ve 52. kole předjel Massu, o dvě kola později Rosberga a ve čtrnácté zatáčce 55. kola i třetího Buttona.

Cílem tak projel jako první Hamilton o 5,1 sekundy před Vettelem a 7,5 sekundy před Webberem. Čtvrtý zůstal Button, pátý Rosberg a šestý Massa. S výraznějším odstupem dojeli těsně za sebou Alonso a Schumacher. Petrov nakonec získal dva body za deváté místo, desáté místo na poslední chvíli ukořistil di Restovi Kobajaši.

Bodově se tak nedostalo na Force Indii, Nicka Heidfelda, Williams a Toro Rosso, kde budou po vydařené kvalifikaci jistě zklamáni. Heikki Kovalainen dokázal s lotusem porazit Sergia Péreze (toho však zdržela penalizace) i Pastora Maldonada a naznačil zlepšení malajsijsko-britského týmu. Závod se vyznačoval nebývalou spolehlivostí. Nedokončil akorát Jaime Alguersuari, kterému po první zastávce upadlo špatně přidělané pravé zadní kolo.

V šampionátu jezdců vede Vettel s 68 body před Hamiltonem (47), Buttonem (38) a Webberem (37). V poháru konstruktérů je na čele Red Bull (105 bodů), před McLarenem (85) a Ferrari (50).

Příští závod se jede 8. května jako Velká cena Turecka.

GP Číny 2011 - výsledky

P. Jezdec Tým Kola Čas/ztráta Start
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 56 1:36:58,2 h 3
2 Sebastian Vettel RBR-Renault 56 +5,1 s 1
3 Mark Webber RBR-Renault 56 +7,5 s 18
4 Jenson Button McLaren-Mercedes 56 +10,0 s 2
5 Nico Rosberg Mercedes 56 +13,4 s 4
6 Felipe Massa Ferrari 56 +15,8 s 6
7 Fernando Alonso Ferrari 56 +30,6 s 5
8 Michael Schumacher Mercedes 56 +31,0 s 14
9 Vitalij Petrov Renault 56 +57,4 s 10
10 Kamuj Kobajaši Sauber-Ferrari 56 +1:03,2 min 13
11 Paul di Resta Force India-Mercedes 56 +1:08,7 min 8
12 Nick Heidfeld Renault 56 +1:12,7 min 16
13 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 56 +1:30,1 min 15
14 Sébastien Buemi STR-Ferrari 56 +1:30,6 min 9
15 Adrian Sutil Force India-Mercedes 55 +1 kolo 11
16 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 55 +1 kolo 19
17 Sergio Pérez Sauber-Ferrari 55 +1 kolo 12
18 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 55 +1 kolo 17
19 Jarno Trulli Lotus-Renault 55 +1 kolo 20
20 Jérôme d'Ambrosio Virgin-Cosworth 54 +2 kola 21
21 Timo Glock Virgin-Cosworth 54 +2 kola 22
22 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 54 +2 kola 23
23 Narajn Kartykejan HRT-Cosworth 54 +2 kola 24
 - Jaime Alguersuari STR-Ferrari 9 +47 kol 7

Doporučujeme

Články odjinud