Inflace zásluh

"Ocenění píle, nasazení, vytrvalosti, pevné vůle, talentu se vytrácí. Zásluhám ubývá na ceně."

Probíhá brutální inflace lidských zásluh. Přes čím dál rychlejší a stručnější sdělování informací často unikají pravé podstaty věcí, zevrubné okolnosti a správné pochopení mnohadimenzionální problematiky.

Pamatuji si, když jsem jako prcek den co den čítával na dědově schodišti:

„Sláva vítězům, čest poraženým.“

Nebo něco  o tom, že když prohraji, ať najdu sílu stát u cesty, až vítěz půjde kolem, a poblahopřát mu.

Lidé se mě často ptají, komu ve formuli 1 fandím. Nevěří, že není klišé, když řeknu, že divákům a fanouškům. Je jedno, vyhraje-li ten nebo onen, když je to na konci fantastického závodu a férové bitvy.

Když prohrál Felipe Massa svůj boj o titul na domácí půdě, přičemž mu titul i pár sekund po projetí cílem patřil, byla to nejemotivnější, ale nejchlapštější prohra, kterou jsem kdy viděl. Hlavně způsob, jakým byla přijata.

Nebylo ale možné přehlédnout cunami negativních emocí ať na adresu samotného Massy, nebo ‚negra‘ Hamiltona, který Massu porazil. Zejména pak mladší lidé nedokáží v simplifikovaném světě pochopit, co to obnáší vůbec dostat se na start takové soutěže, natožpak  bojovat výkonnostně na špici a eventuálně uspět.

Prohrát ve velkém finále, byť o fous, samozřejmě, milé mladé generace, není demonstrací diletantismu, neschopností, zhovadilosti, ani vinou rasové příslušnosti.

Obyčejný smrtelník si asi jen těžko umí představit, jak velká hráz dlouho hromaděných emocí Andyho Murrayho musela povolit pod tíhou prohry ve finále Wimbledonu. A kolik energie musel vložit do jejího důstojného přijetí, a jako že to zvládl bravurně a tak přirozeně, že rozplakal statisíce lidí po celém světě. Ne nijak pateticky. Tyhle emoce jsou právě součástí sportu, a nebýt jich, stejně jako těch opačných na straně Rogera Federera, sport by nejspíš ztratil smysl.

Když vyhrál Brazilec Rubens Barrichello svou  první velkou cenu F1, mnozí jeho projev emocí měli za představení mentálně postiženého. Dá se to asi pochopit. Sami totiž neinvestovali ani procento úsilí do toho, co sami dělají. Nemohou tedy pochopit, jakým iracionálním stavem mysli, ať už jako vítěz, či poražený, dotyčný prochází.

Třeba nebude Andy Murray světovou jedničkou. Jako nikdy nebude Tomáš Berdych. Ale oba dělají maximum pro to, aby vytěžili maximum ze svých možností, vůle i talentu. A to samo o sobě je vítězství jako hrom.

Byť jej bylo dosaženo před branami finále.

Nejsem ani schopen – byť částečně – pochopit pozadí všech agresivních útoků na plačícího Murrayho. Nejsem ani v pozici posoudit, zda naši fotbalisté ze sebe mohli vymáčknout víc, a tím pádem si zasloužili tvrdou kritiku, ale u Murrayho bylo zřejmě, že se sebe vymáčkl maximum. Že to nestačilo na nejlepšího z nejlepších není důvodem k zatracení.

Ocenění píle, nasazení, vytrvalosti, pevné vůle, talentu se vytrácí. Zásluhám ubývá na ceně.

Když slyším, že některý sportovec získal „fantastické patnácté místo“ ve světové konkurenci, není to „česká připosranost“, ale  – doufám – střízlivé vyhodnocení maximálního využití momentálních možností. Kdo to dnes ve zlenivělém světě trestuhodnou pohodlností dokáže? Sport nesport?

Andy Murray mohl včera naštvat lidi svým „slečinkovským“ přijetím porážky, ale pro mě to byl – přiznávám – nejemotivnější sportovní moment.

Angličanům jsem – také díky Velké ceně Velké Británie vozů formule 1 – upřímně záviděl.

Ale užil jsem si jej maximálně. Jak pozitivně, coby Federerův fanda, tak i srdcervoucně, coby nový fanda Andyho Murryho. Je o tom sport, že jo?

Tomáš Richtr

Diskuze

Jak zobrazovat diskuze:

Psát komentáře lze až po přihlášení v záhlaví stránky. Pro novou registraci klikněte sem.

11.7.2012 07:40 henky - Nigel Mansell
Brutální inflace mezilidských vztahů, tedy i chápání ostatních, ohleduplnost atd. probíhá již delší dobu bez ohledu na věk či rasu a je jen na nás všech s tím něco dělat. Ale to je spíš sociologické téme, než sportovní. Jinak celkem s obsahem článku souhlasím, zejména s tou tezí, že sport je hra, nejde o válku. Sláva vítězům, čest poraženým, nikoliv smrt soupeři.
1
10.7.2012 22:34 rosenrot - Fernando Alonso
Joo a článek pěkný, komentátoři na Nově mi nevadí, všichni tady chválí STV ale mě se tam koment nelíbí je takový unavený a bez zápalu pro tento sport. začněte vysílat kvalitní studio, mě se hlavně líbí záběry na RTL ze startovního roštu před závodem :-P. Ale hlavně nesekat konce závodů to zklamete všechny fanoušky a diváky tohoto sportu...
2
10.7.2012 22:27 rosenrot - Fernando Alonso
Talentů ubývá a přibývá platících jezdců, to také sráží kvalitu všech závodů nejen F1. :-(
1
10.7.2012 20:41 Simic81
Tomyš
RESPEKT!!!Pěknej článek!!
a mino:jezdíš ještě rfactor??
0
10.7.2012 19:29 ironman987
tomys prekvapil, poprvy od nej vidim citelnej clanek a navic nejlepsi clanek co sem za posledni rok tady cetl
1
10.7.2012 15:05 Sarah
Tenis nesleduji, tak bohužel článek moc nechápu. Ale jak lidé reagují na prohru/vítězsví, je snad jejich věc. Každý jsme jiný a každý své emoce projevuje jinak. A opravdu mě překvapilo, že se lidé smáli Rubensovi, když oplakal svoje první vítězství. Pro mě to naopak byl jeden z nejkrásnějších a nejemotivnějších okamžiků, které jsem s F1 kdy prožila.
0
10.7.2012 13:30 Pažitka - Fernando Alonso
Největším zážitkem byly Alonsovy oslavy ve Valencii, to F1 dlouho neviděla,...
2
10.7.2012 13:08 tomyš
Díky za názory. Potěšilo mě, že většina z nich je konstruktivně stavěna a díky za ně. Respektuji je.

津波 je japonské slovo, v angličtině má tvar tsunami, v češtině 'cunammi'. Tsunami se ale také dá psát..
6
10.7.2012 11:47 darby.crash
:-)
Nevim, proc by mnozi nemohli investovat podobne usili jako Barrichello do toho, co delaji. To ze nejsou v televizi neznamena, ze v zivote nevkladaji do neceho usili. Porovnani toho o jak velke usili jde, nechavam na autorovi, ktery zrejme vi vic nez ja. Jsem totiz podle nej asi bud zejmena mlady nebo dal v clanku obycejny smrtelnik, a asi take podle nej jsem do niceho ani z jednoho procenta nevlozil takove usili jako...

Autor tedy nejspis 'spravne chape' narozdil od kritiku emocnich projevu, cim sportovci prochazeji. No, to, ze vidite emoce na obrazovce a jste jejich priznivcem, sedi Vam podivana na slzy v tvari porazeneho, to z Vas nedela toho, kdo chape, cim dotycny prosel. Troufnu si rict, ze jediny kdo to chape je onen clovek sam. Popripade mozna nekdo velmi blizky jemu.

Ja chapu lidi, co poukazi na pro leckere z nich az treba komicke projevy emoci, jako priklad - projev jizanske natury Rubense Barichella. Stejne tak ale chapu lidi, co poukazuji na trochu studenejsi cumak Kimiho Raikkonena. Nekdo dava emoce najevo, nekdo jeste vic a nekdo vubec. A stejne tak nekomu se libi, kdyz z toho kapou emoce a nekomu to prijde prehnane. To ze se zrovna Vam libi slzy na dvorci neznamena, ze ostatni proste nechapou, cim sportovec prochazi.

Hajite 'slecinkovske' projevy emoci stylem, ze lidi co je odsoudi jsou mila mlada generace a vlastne ti, co nechapou, cim si dotycni sportovci prosli. Nejsem clovek co by mu vadilo, ze se nekdo radosti rozplace nebo treba porad vypada jako by mu ulitly vcely. Ale celkem mi vadi takove to - mas jiny nazor? Nechapes to. Jses jeste mlady apod. To si myslim, by melo zustat v diskuzi pod clankem.

Clanek mi vlastne prijde jak reakce na prispevky z internetovych diskuzi. Nema to moc hlavu patu. Tolerance k jinemu pohledu na vec nulova. Jste mladi, nechapete to. Ale jak sam dodavate na zaver, ke sportu patri emoce - a to jsou i nejruznejsi projevy frustrace, kazdy se s tim vyrovna po svem. Takze nevim, co se autor vlastne divi, ze nekdo, at uz z frustrace ci jineho duvodu dal najevo, ze se mu nelibi plac prohravsiho Murrayho. A davat to do souvislost s "inflaci pile a zasluh"..."brutalni"? no holt to ma byt clanek, tak tam soupnem nejake cizi slovo a jakousi pointu...

iracionalnimu stavu mysli zdar
2
10.7.2012 18:25 m4nitou - Michael Schumacher
Re: :-)
Souhlas.
K prvnímu odstavci - přijde mi, že zásluhy a úsilí sportovců jsou obecně oceněny dostatečně, jak mediálně, tak finančně. A co se děje na internetových diskuzích, není zas tak relevantní (anonymita, může tam psát kdokoliv...), dříve taková možnost nebyla - třeba by autor nabyl stejného dojmu už před dvaceti lety.
Napadá mě plno jiných profesí a činností, které také vyžadují mnoho úsilí k osvojení a získání určité úrovně, ovšem nejsou tak vidět a ani tolik "nesypou". Taková už je společnost. A asi nemá smysl rozebírat, jaký přínos pro společnost ta která profese má.
0
10.7.2012 10:01 karelpipaLigier - Martin Brundle
inflace bodování
trochu off topic, ale mě nejvíc štve inflace bodů, která jednak naprosto zničila historické bodování (přechod z 9b na 10 nebyl tak strašný), zadruhé nemá vůbec žádný efekt na zajímavost šampionátu až do konce. Vždy je o jen o vyrovnanosti aut. Často byl boj až do posledního závodu i při starých bodováních.
0

F1sport věří, že naši čtenáři budou ctít v diskuzích základní zásady slušnosti a nebudou používat vulgární výrazy nebo jinak neslušné projevy, případně vkládat cílené reklamní příspěvky. V takovém případě si F1sport vyhrazuje právo takový příspěvek částečně, nebo zcela vymazat.

Kalendář

MF logo
MF logo wide