Jenson Button

Jenson Button
Tým F1 McLaren
Startovní číslo 22
Aktivní roky
Národnost britská
Datum narození 19. 01. 1980
Rodiště Frome, Velká Británie
První GP GP Austrálie 2000
První vítězství GP Maďarska 2006
Titul mistra světa 1 (2009)

Button vstoupil do F1 jako velice mladý a nadějný jezdec, když Fran Williams oznámil jeho angažmá v roce 2000 po boku Ralfa Schumachera, mnozí se tomu divili. Mladíček však dokázal všechny své kritity umlčet výkony na trati. Na konci sezony měl na svém účtě 12 bodů. V Belgii stál navíc na startovním roštu na třetím místě, po boku Michaela Schumachera.

Navzdory dobré sezoně, jej Williams nahradil Montoyou a Button se odebral do Benettonu. Sezona 2001 byla trápením, kdy tým testoval nový motor s úhlem rozevření válců 111°. Buttona dokázal zejména díky zkušenosti předčít Fisichella.

V roce 2002 to bylo o něco lepší, Button si dokázal poradit s týmovým kolegou Trullim, tedy mimo kvalifikací. V Malajsii téměř získal své první pódium, ale dvě kola před koncem jej zradilo zavěšení a tak "dokulhal" do cíle až jako čtvrtý.

V polovině sezony navíc Renault oznámil, že Buttona vystřídá v následující sezoně Alonso. Proto se Button odebral do BAR. Jenson udělal velký dojem, když podával lepší výkony než Jacques Villeneuve.

V roce 2004 pak Button naprosto zazářil a vzheldem ke skvělému vozu pomohl Hondě k druhému místu v poháru konstruktérů, sám skončil třetí, za oběma jezdci Ferrari.

Ročník 2005 už zdaleka tak úspěšný nebyl, navíc Button oznámil, že odchází k Williamsu. CRB však rozhodla, že musí dodržet smlouvu a zůstat v BAR. Sezona začala tragicky, nicméně ke konci už Button pravidelně bodoval.

V roce 2006 odmítl dodržet smlouvu prozměnu s Williamsem, vyplatil se a zůstal s Hondou. Jeho týmovým kolegou byl Rubens Barrichello. I přes nadějné výsledky během zimního testování, nebyl výkonost týmu na úrovní top týmů, zejména tým výsledkově stangoval vprostřed sezóny. Rok ale přinesl i radost a Jenson Button si dokázal připsat první vítězství v kariéře v Maďarsku.

Sezona 2007 byla pro Hondu menší katastrofou. Monopost RA107 byl pomalý a ještě k tomu nespolehlivý, takže to dlouho vypadalo, že Button poprvé ve své kariéře nezíská ani jeden bod. Japonský tým dokázal svůj vůz nepatrně vylepšit, což Britovi nakonec umožnilo získat celkem 6 bodů, ale v tomto ohledu to byla druhá nejhorší sezóna jeho kariéry. Ještě hůře dopadl v roce 2008, s pouhými třemi body doufal, že se následující rok konečně projeví vedení týmu Rossem Brawnem. Ale Honda oznámila odchod z formule 1 a Buttonovi hrozilo, že se ocitne bez závodní sedačky. Brawn však tým Hondy převzal a Buttonovi ponechal místo závodního pilota.

Z hrozící tragédie se nakonec stala senzace, protože auto týmu Brawn bylo v úvodu sezóny 2009 dominantní, což Buttonovi umožnilo vybudovat si náskok, který pak stačil uhájit a získat titul mistra světa. S Brawnem se ale nepohodl a na konci mistrovské sezóny přestoupil do McLarenu.

Navzdory očekáváním dokázal Button od začátku roku 2010 vítězit, i když mu v tom pomáhaly proměnlivé podmínky v závodech. V průběhu roku ale nedokázal rychlostně držet krok s Hamiltonem, přesto se dlouho bojoval o titul. Také díky jeho výkonům porazil McLaren Ferrari v poháru konstruktérů. Druhý rok v barvách McLarenu přinesl další zlepšení. I když Button nemohl kvůli technice bojovat o titul, podával velmi dobré výkony a porazil týmového kolegu Hamiltona. Nejen podle tabulky šampionátu, ale i podle hodnocení odborné veřejnosti byl druhým nejlepším sezóny 2011.

V roce 2012 se Button dlouho srovnával s pneumatikami Pirelli a první polovinu sezóny se hodně trápil. Tím se rychle vyřadil z boje o titul. Lepší druhá polovina roku mu zajistila páté místo v šampionátu. V následující sezóně postavil McLaren tak špatné auto, že pro něj byla úspěchem bodovaná umístění. Button tak byl omezován technikou a rok 2013 si přetrpěl v naději, že nová pravidla přinesou zlepšení.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Články o jezdci

Články odjinud