Le Mans v režii Audi, bývalý jezdec F1 Davidson se zranil

Výhru v Le Mans obhájili Lotterer, Fässler a Tréluyer za volantem Audi R18. Jednalo se o první vítězství vozu s hybridním pohonem. Bývalý jezdec F1 Davidson si při havárii poranil dva obratle.

V letošním osmdesátém ročníku prestižního závodu 24 hodin Le Mans vyhrál stejně jako před rokem tovární tým Audi. Triumf obhájila posádka André Lotterer, Marcel Fässler, Benoit Tréluyer, kteří absolvovali na okruhu dlouhém 13,672 kilometru 378 kol. Automobilka z německého Ingolstadtu slavila už jedenáctou výhru. Přesto se jednalo o premiéru. Poprvé zvítězil vůz poháněný hybridním motorem.

Úspěch Audi pečetili druhým místem veteráni dvojnásobný vítěz Allan McNish, loučící se trojnásobný vítěz Rinaldo Capello a osminásobný vítěz Tom Kristensen, kteří v posledních dvou hodinách ještě usilovali o výhru. Nakonec zaostali o jedno kolo. Stupně vítězů zkompletovala trojice Oliver Jarvis, Marco Bonanomi, Mike Rockenfeller, kteří měli ve svém voze Audi R18 dieslový motor.

Čtvrtý vůz Audi posádky Marc Gené, Romain Dumas a Loïc Duval musel dvakrát neplánovaně do boxů kvůli takřka identickým haváriím v šikaně Playstation. Nejdříve byl na vině Dumas, který uklouzl na oleji, poté příliš rychle do zatáčky najíždějící Gené. Oba poškodili zavěšení pravého předního kola. Kuriozitou je, že Dumas po nehodě vylezl z vozu, sám z něj otrhal poškozenou kapotáž a dojel do boxů s obnaženými předními koly. Za Geného stejnou práci vykonal traťový maršál. Posádka i přes tyto problémy dojela pátá.

Mezi vozy Audi se tak na čtvrté místo prosadila Lola-Toyota týmu Rebellion Racing posádky, kterou tvořili syn čtyřnásobného mistra světa formule 1 Alaina Prosta Nicolas, ještě nedávný jezdec formule 1 Nick Heidfeld a bývalý testovací jezdec Sauberu Neel Jani. Šesté místo si připsali piloti prototypu HPD-Honda David Brabham, který vyhrál Le Mans roku 2009 a absolvoval dvě sezony v F1, Peter Dumbreck, proslulý svým letem s Mercedesem CLR při Le Mans 1999, a Karun Čandhok, který se v uplynulých dvou letech svezl ve formuli 1.

O vzrušení se postaral také tovární tým Toyota, který se na okruh La Sarthe vrátil po třinácti letech a rovněž si vybral hybridní motor. V úvodních hodinách zatápěl továrnímu týmu Audi. Posádka Alexe Wurze s Kazukim Nakadžimou a Nicolasem Lapierrem se dokonce nakrátko dostala do vedení, které ztratila v boxech. Nakadžima pak kolidoval s experimentálním vozem Nissan DeltaWing a bylo po nadějích. Japonský tým ze závodu definitivně vyřadila porucha motoru.

Podstatně hůře dopadl druhý vůz Toyota TS030 s hybridním pohonem trojice bývalých jezdců F1 Anthonyho Davidsona, Sébastiena Buemiho a Stéphana Sarrazina. Pilot Ferrari 458 GTC Piergiuseppe Perazzini nenechal Davidsonovi v zatáčce Mulsanne dostatek místa, Angličan o Italův vůz zavadil, ve vzduchu udělal salto a prudce narazil do bariéry z pneumatik. Italovo ferrari skončilo na střeše. Na trať musel vyjet safety car a Davidson si poranil jedenáctý a dvanáctý obratel. Lékaři odhadují dobu jeho rekonvalescence na tři měsíce, ale jezdec věří, že to zvládne rychleji.

Třídu LMP2 vyhráli celkově sedmí Enzo Potolicchio, Ryan Dalziel a Tom Kimber-Smith s vozem HPD-Honda týmu Starworks Motorsport. Třída LMGTE Pro se stala kořistí celkově sedmnáctých bývalých pilotů formule 1 Giancarla Fisichelly a Gianmaria Bruniho a Toniho Vilandera za volantem Ferrari 458 GTC týmu AF Corse. Dvacátí Patrick Bornhauser, Julien Canal a bývalý pilot F1 Pedro Lamy z týmu Larbre Compétition zvítězili za volantem Chevrolet Corvette C6.R ve třídě LMGTE Am.

Jediný český zástupce v letošním ročníku Jan Charouz obsadil celkově třinácté místo a ve třídě LMP2 byl se spolujezdci Johnem Martinem a Torem Gravesem za volantem vozu Oreca-Nissan týmu ADR-Delta šestý. O dvě příčky za ním dojel při svém návratu do Le Mans po jedenácti letech bývalý jezdec F1 a stálý přispěvovatel F1Sport Martin Brundle, kterého v posádce vozu Zytek-Nissan třídy LMP2 týmu Greaves Motorsport doplnili syn Alex a Španěl Luca Ordóñez.

Filip Fikejz

Diskuze

Jak zobrazovat diskuze:

Psát komentáře lze až po přihlášení v záhlaví stránky. Pro novou registraci klikněte sem.

18.6.2012 08:43 domino4 - Lewis Hamilton
Delta wing
Nevíte někdo, jak si stál delta wing, než měl nehodu?
2
18.6.2012 08:55 1958mrLotus1994Team Lotus - Elio de Angelis
Re: Delta wing
Po restartu jí Nakajima s Toyotou vyrazil z tratě do zdi.
3
18.6.2012 08:57 1958mrLotus1994Team Lotus - Elio de Angelis
Re: Delta wing
Byli tak kolem 25-30.místa celkově.
3
18.6.2012 08:58 domino4 - Lewis Hamilton
Re: Re: Delta wing
díky :)
2
18.6.2012 09:07 potooczech - Fernando Alonso
Re: Delta wing
No celkově byl delta wing zklamání. Jeho výhodou mělo být nízké opotřebení pneu a nízká spotřeba paliva. Díky tomu měl mít zhruba jen polovinu zastávek proti LMP2. Ve skutečnosti měl ale technické problémy a byl v boxech poměrně často. Než ho sundal ten šílenej Japonec, tak byl na chvostu pole.
Rychlost na kolo byla dobrá, někde ve druhé třetině pole LMP2. Pokud by opravdu zvládl závod s polovinou zastávek proti LMP2, tak mohl dopadnout dobře. Ale nakonec nic moc. Na chování byla vidět nestabilita. Byl sice lehký, ale chyběl mu aerodynamický přítlak a navíc přední kola neměla moc gripu při svém rozměru. Škoda, že neměli dost natestováno. Možná si tak nemuseli úplně vědět rady s nastavením a možná nevychytali všechny možné technické problémy.
Třeba uvidíme druhou generaci příští rok. S vychytanými mouchami a lépe vyladěnou.
2
18.6.2012 09:36 Stráťa - Jean-Eric Vergne
Re: Re: Delta wing
No ono je divný že se rozhodli pro koncepci s uzkým čumákem a širokou zádí když logický by to podle mě bylo přesně obráceně. Sice todle je aerodynamicky lepší varianta ale jinak je všechno špatně.
-2
18.6.2012 10:09 domino4 - Lewis Hamilton
Re: Re: Re: Delta wing
Všechno špatně není, četl jsem o něm článek, ve kterém pan Ben Bowlby vyvsvětloval, proč to bude fungovat. Sám konstruktér prohlásil, že nejlepší výsledek pro ně bude dokončení závodu, ale že šance jsou malé. Začali to auto stavět dost pozdě, takže je pochopitelné, že mělo spoustu technických problémů. Tak třeba příští rok všem vytřou zrak
2
17.6.2012 23:55 mitro
pokud už píšete bývalý jezdec f1 a bývalý a bývalý a bývalý
Tak bývalý jezdec je i Allan McNish, i Marc GENé, i Wurtz i Nakadžima a I testovací jezdec F1 je Charouz:-P
4
17.6.2012 21:32 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Prý nenechal dost místa...
Vždyť do něj regulérně vrazil...
-1
17.6.2012 22:15 FerdaAyrton Senna
Re: Prý nenechal dost místa...
4
17.6.2012 22:35 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Re: Re: Prý nenechal dost místa...
Myslím to samozřejmě tak, že jezdec Ferrari sejmul Davidsona... Jeli vedle sebe a on do něj vrazil...
3
17.6.2012 22:36 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
Však já s Tebou souhlasím. Nechápu opozici.
3
17.6.2012 22:44 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
Aha, to já teda taky nechápu... Někteří palčáci by měli dostat ban, evidentně tu je prudí...
1
17.6.2012 23:00 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
Nech je se vyřádit, jinde jim asi život moc volnosti nedává.;-)
1
17.6.2012 23:02 daaviid23 (davidnovak002@seznam.cz) - Michael Schumacher
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
na druhou stranu je lepší, že se projevujou jen palečkama a né nějakejma blbejma kecama ;-)
1
17.6.2012 23:04 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
Souhlasím, doufám, že teď na just nevylezouz nor.:-D
2
17.6.2012 22:44 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
Aha, to já teda taky nechápu... Někteří palčáci by měli dostat ban, evidentně tu je prudí...
-1
17.6.2012 22:44 daaviid23 (davidnovak002@seznam.cz) - Michael Schumacher
Re: Prý nenechal dost místa...
nechápu, proč máš -3 když máš pravdu :-O
5
17.6.2012 23:02 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Prý nenechal dost místa...
To je normální, jeden si klikl proto, že bylo třeba ukřivděno Ferrai a další se přidávají jako stádo ovcí. ;-)
1
17.6.2012 23:06 daaviid23 (davidnovak002@seznam.cz) - Michael Schumacher
Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
jo to mě ani nenapadlo, zase za všechno může ferrari :-D;-)
2
17.6.2012 23:16 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
A co jsem měl napsat, když do Davidsona narazilo Ferrari?;-)
0
17.6.2012 23:25 daaviid23 (davidnovak002@seznam.cz) - Michael Schumacher
Re: Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
samozřejmě myšleno ironicky ;-)
0
17.6.2012 23:26 daaviid23 (davidnovak002@seznam.cz) - Michael Schumacher
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
a né proti tobě
0
17.6.2012 23:08 FoxPw
Re: Prý nenechal dost místa...
Ten Ferrarista to vzal fakt nechutně a ještě při tom tvrdil, že o něm věděl. Pro ten prototyp to bylo, jako když autu vyjede traktor z polní cesty.
1
17.6.2012 23:18 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Prý nenechal dost místa...
Viděl ho za sebou, pak vedle sebe, nad sebou, před sebou, vedle sebe a nakonec vzhůru nohama.:-D Mluvil pravdu.:-D
3
17.6.2012 23:27 daaviid23 (davidnovak002@seznam.cz) - Michael Schumacher
Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
možná se neměl dívat jenom na něj:-D
1
17.6.2012 23:31 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Re: Re: Prý nenechal dost místa...
V tom to bude, Davidson asi na něj působil jako magnet.:-D
0
18.6.2012 07:03 potooczech - Fernando Alonso
Re: Re: Prý nenechal dost místa...
Tak taky proto si myslím, že závodu tohoto formátu nemají amatéři co dělat. Tady mají jezdit absolutní profíci s vynikající kondicí, zkušenostmi a schopnostmi. Jezdcům z té amatérské či gentleman části pole často chybí minimálně ta kondice a schopnosti. Nějaké zkušenosti mají, protože si je za své peníze zaplatili.
Tito jezdci ať si jezdí v závodech GTček, kde odjedou jeden stint na 50 minut mezi podobně rychlými vozy a hotovo. Ale startovat v závodech, kde potřebujete opravdu velmi dobrou fyzickou kondici a navíc kolem vás proletí prototyp ze zcela jiné ligy, to rozhodně není dobrý nápad. Pak to dopadá jak to dopadá snad každý rok. Každý rok se stává, že někdo z těchto gentlemanů sestřelí profíka v mnohem rychlejším voze. Protože mu chybí to soustředění, chybí mu po několika hodinách ta kondice, chybí mu zkušenosti, aby dokázal odhadnout vzdálenost a chybí mu um, aby věděl kam uhnout a kdy uhnout.
1
17.6.2012 21:12 Pažitka - Fernando Alonso
Kromě asi 7 hodin (spánek) jsem to viděl celé. Dobrý závod, divoká bouračka, výhra Ferrari v GT Pro. Jen ta kategorie LMP1 je už trochu trapárna, takový Audi Cup :( Za dva roky tam bude k Toyotě aspoň Porsche.

Zvláštní plus: super komentář, nejen od Martina Straky, to bych prostě poslouchal snad i týden vkuse, škoda, že je to jen jednou ročně.. jo a dobří hosté!
1
17.6.2012 20:44 FerdaAyrton Senna
Nádherný závod.
Ale chyběl mi tam Enge.:-(
3
17.6.2012 21:24 FoxPw
Re: Nádherný závod.
Enge to občas spolukomentoval.
3
17.6.2012 21:30 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Nádherný závod.
Slyšel jsem ho, ale za volantem by mi udělal větší radost.
Rád by si vyzkoušel Dakar.
3
17.6.2012 23:00 SuperkossanSherman - Felipe Massa
Re: Re: Re: Nádherný závod.
V Liazce?:-D
1
17.6.2012 23:05 FerdaAyrton Senna
Re: Re: Re: Re: Nádherný závod.
Kamióny ho nelákají, rád by si odzkoučel klasický auťák.
-2

F1sport věří, že naši čtenáři budou ctít v diskuzích základní zásady slušnosti a nebudou používat vulgární výrazy nebo jinak neslušné projevy, případně vkládat cílené reklamní příspěvky. V takovém případě si F1sport vyhrazuje právo takový příspěvek částečně, nebo zcela vymazat.

Kalendář

MF logo
MF logo wide