Malajsie se stala kořistí suverénního Vettela

Malajsie se stala kořistí suverénního Vettela

Pilot Red Bullu se z první pozice klidil pouze při zastávkách v boxech. Na stupních vítězů vedle něho stanuli Jenson Button z McLarenu a Nick Heidfeld z Renaultu. AKTUALIZOVÁNO - Alonso s Hamiltonem penalizováni.

Grand Prix Malajsie je všeobecně považována za jeden z nejnáročnějších závodů sezony. Vysoké teploty a vlhkost vzduchu činí z tamního podnebí takřka skleníkové prostředí, ve kterém je pro netrénovaného člověka těžké byť jen dýchat. Čtyřiadvacet pilotů formule 1 ovšem mělo za úkol podat za hodinu a půl maximální výkon.

S nejlepší výchozí pozicí šel do závodu, stejně jako před dvěma týdny v Austrálii, Sebastian Vettel. Velkou hrozbu pro něho představoval druhý Lewis Hamilton. Druhá řada také představovala duel Red Bullu s McLarenem, na třetím a čtvrtém místě vedle sebe na roštu stáli Mark Webber a Jenson Button. V průběhu soboty se hovořilo až o devadesátiprocentní šanci dešťových srážek v průběhu závodu. Startovní procedura ovšem proběhla na suché vozovce a celá první desítka ji absolvovala na měkké sadě pneumatik.

Své první místo si zuby nehty po zhasnutí červených světel udržel Sebastian Vettel. Famózní start předvedl Nick Heidfeld, který se posunul až na druhé místo. Naopak vůbec se nedařilo Webberovi, který spadl na konec první desítky. O dvě pozice klesl také Fernando Alonso. Ve třetím kole se pořadí na prvních místech ustálilo v podobě Vettel, Heidfeld, Hamilton, Button, Massa, Petrov, Alonso. Rubens Barrichello utrpěl defekt a v závodu mohl pokračovat z beznadějně posledního místa.

Vettelův náskok pomalu narůstal a Nick Heidfeld se musel bránit dotírajícímu Hamiltonovi. Atraktivní souboje předváděli Kobajaši s Webberem při boji o devátou pozici. Jedenácté kolo znamenalo zahájení první vlny zastávek v boxech. Započal ji právě Mark Webber. Mizérii Williamsu podtrhl odstupivší Pastor Maldonado. Výměna pneumatik u jezdců v první části pole proběhla bez problémů. Na trať se tu a tam snášelo několik kapek deště, asfalt však zůstával suchý a piloti si do boxů stále jezdili pro suché sady peumatik. Na boxy doplatil Nick Heidfeld, před kterého se kromě Hamiltona dostal také Button a Alonso.

V sedmnáctém kole se Fernando Alonso propracoval před Buttona. Na špici dlouho čeřil vodu Kamuj Kobajaši, který do boxů poprvé zajel až v osmnáctém kole závodu. Sébastienovi Buemimu byla za překročení povolené rychlosti v boxech udělena penalizace 10 vteřin stop and go. Přes trápícího se Webbera se vcelku jednoduše dostal Felipe Massa. Mimo zájem televizních kamer se ze závodu poroučel Narajn Kartykejan.

Druhá řada zastávek v boxech přišla ve dvaadvacátém kole. Prvním, kdo zamířil k mechanikům, byl opět Webber. Ani do poloviny závodu se nedostali Rubens Barrichello a Sergio Pérez. Vettel si z boxové zídky vyslechl, že již nemá používat systém KERS. To bylo samozřejmě nevýhodou, německý pilot si tak ve voze vezl zhruba dvacet kilogramů zátěže.

Vettel si dál hlídal první pozici. Na dohled, přesto ale s povážlivou ztrátou, za ním kroužil Hamilton a Button. Za nimi se také s mírnou ztrátou pohyboval Alonso. Většina pilotů ve své třetí zastávce v boxech nasadila tvrdou směs pneumatik a naznačila tak, že už se k mechanikům do konce závodu nepodívá. Zajímavá situace nastala po zastávce Jensona Buttona, který se na trať vrátil před Hamiltonem. Mark Webber navzdory předpokladům do boxů zajel i počtvrté. Z plánovaného souboje s Hamiltonem tak sešlo. Jeho pozici zaujal Fernando Alonso, který se s velkou vervou snažil před Hamiltona dostat.

Musel se ovšem vypořádat s výrazným handicapem, jelikož mu nefungoval systém DRS. Při dalším pokusu o předjetí si Alonso poškodil přední přítlačné křídlo, což výrazně ovlivnilo chování jeho ferrari. Španěl si musel zajet pro nový předek vozu. Na trať se vrátil na sedmém místě. Ze souboje Webbera s Massou vyšel jako vítěz Australan. Hamiltonovy problémy s pneumatikami se stupňovaly. Vyústily ve výlet mimo trať a vynutily si zastávku v boxech, pouhá tři kola před koncem. Spadl tak na osmou pozici, zatímco Webber se vyšvihl na čtvrtou. Vitalij Petrov body nezískal, ve čtyřiapadesátém kole chyboval a zničil řízení svého vozu.

Webber se snažil dostat na stupně vítězů za každou cenu. Heidfeld mu byl na dohled a jeho pneumatiky byly v horším stavu. To vůbec nemuselo stresovat Sebastiana Vettela, který si pohodlně dojel pro první místo. Za ním cílovou čáru proťal Jenson Button a třetí místo již nepustil Nick Heidfeld. Lotus Renault se mohl těšit z druhého pódiového umístění za sebou. Zbytek bodů si tak mezi sebou rozdělili Webber, Massa, Alonso, Hamilton, Kobajaši, Schumacher a di Resta.

Lewis Hamilton a Fernando Alonso ze svého vzájemného souboje nevyšli bez trestu. Oběma bylo k jejich konečnému času připočteno dvacet vteřin. Hamiltonovi za to, že při bránění pozice změnil několikrát směr, Alonsovi za manévr, kdy si poškodil přední křídlo. Alonsovi zůstala šestá pozice, Hamilton si vyměnil místo s Kobajašim. Oba rozhodnutí komisařů s pokorou přijali.

Aktualizovaná výsledková tabulka Grand Prix Malajsie:

P. Jezdec Tým Kola Čas/ztráta
1 Sebastian Vettel RBR-Renault 56 vítěz
2 Jenson Button McLaren-Mercedes 56 +3.2s
3 Nick Heidfeld Renault 56 +25.0s
4 Mark Webber RBR-Renault 56 +26.3s
5 Felipe Massa Ferrari 56 +36.9s
6 Fernando Alonso Ferrari 56 +57.2s
7 Kamuj Kobajaši
Sauber-Ferrari 56 +66.4s
8 Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
56 +69.9s
9 Michael Schumacher Mercedes 56 +84.8s
10 Paul di Resta Force India-Mercedes 56 +91.5s
11 Adrian Sutil Force India-Mercedes 55 + 1 kolo
12 Nico Rosberg Mercedes 55 + 1 kolo
13 Sébastien Buemi STR-Ferrari 55 + 1 kolo
14 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 55 + 1 kolo
15 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 55 + 1 kolo
16 Timo Glock Virgin-Cosworth 54 +2 kola
17 Vitalij Petrov Renault 52 +4 kola
 -  Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 46 +10 kol
 -  Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 42 +14 kol
 -  Jarno Trulli Lotus-Renault 31 +25 kol
 -  Sergio Pérez Sauber-Ferrari 23 +33 kol
 -  Rubens Barrichello Williams-Cosworth 22 +34 kol
 -  Narajn Kartykejan HRT-Cosworth 12 +42 kol
 -  Pastor Maldonado Williams-Cosworth 8 +48 kol

Doporučujeme

Články odjinud