Největší vliv na předjíždění mají okruhy, připomíná Newey

Atraktivita závodů formule 1 je z nemalé míry dána počtem soubojů na trati a předjížděcími manévry. FIA se v tomto ohledu zaměřila na konstrukci vozů, ale množí se ohlasy, podle kterých je třeba se věnovat především samotným okruhům.

Nedávno poukázal na nevhodný profil některých tratí technický ředitel Williamsu Sam Michael, nyní se k němu přidal Adrian Newey z Red Bullu, podle něhož je třeba věnovat více pozornosti úpravám okruhů.

"Myslím si, že největší vliv mají pravděpodobně okruhy. Všichni na to rádi zapomínají, protože se obecně předpokládá, že je snazší změnit vozy než okruhy," řekl Newey pro Racecar Engineering.

Závislost atraktivity závodů na okruzích se dá podle šéfa týmu McLaren Martina Whitmarshe objektivně dokázat.

"Pokud závodíme řekněme na 18 okruzích, které mají celkem 350 zatáček, tak 90 procent předjížděcích manévrů za rok se stane jen v 10 zatáčkách," uvedl pro F1 Racing.

"Také je třeba se podívat na zatáčky, které jim předcházejí. Skutečnost, že se předjíždí v tak malém počtu zatáček, dokazuje, že to závisí na okruzích."

V uplynulých letech FIA zavedla několik větších změn, aby usnadnila jezdcům předjíždění. Zakázala elektronické pomůcky řízení, zvýšila mechanický přítlak na úkor aerodynamického, snížila turbulence za vozem, zavedla nastavitelná přední přítlačná křídla a povolila KERS. Žádná opatření ale očekávání nenaplnila.

Jan Pastorek

Diskuze

Jak zobrazovat diskuze:

Psát komentáře lze až po přihlášení v záhlaví stránky. Pro novou registraci klikněte sem.

5.1.2010 11:08 smoothman - Nico Rosberg
body
Já myslím, že na předjíždění se podílí i bodové ohodnocení: Proč bych předjížděl, když právě jedu na 12. místě? Neříkám, že je to nejdůležitější faktor!
0
4.1.2010 21:43 rock
-
Možná by nebylo špatný zakázat telemetrii. Piloti by museli brzdné body a vůbec rychlost jen odhadovat - a neměli by jinou zpětnou vazbu než to, co ucítí na volantu ... žádný studium jízdních dat, žádný porovnávání telemetrie s kolegou, nic.
0
5.1.2010 17:29 Rocky88 - Michael Schumacher
Re: -
Ty voe, ty bys chtěl, aby odhadovali rychlost???? Odkud jsi?
1
4.1.2010 21:38 rock
-
Tratě ten problém neřeší, nepředjíždí se nikde. V Yas Marině letos bylo zhruba stejně předjetí jako v Monze, Silverstone na tom nebylo o moc líp.

Opominu-li mokrý závody, tak často se předjíždí jen v Brazílii a (kupodivu) v Bahrajnu, nadprůměrné jsou za poslední pětiletku Nürburgring, Hockenheimring, Istanbul, Shanghai - a to je asi tak vše. Monza drží slabší průměr, Sepang hodně podobně, Silverstone dohromady nic moc, když nezaprší, Suzuka a Spa jemně nadprůměrné. Magny-Cours, Catalunya nebo Hungaroring jsou tragédie, Valencia a Singapur ještě horší.
2
4.1.2010 21:02 ivan.pr - Fernando Alonso
souhlas
souhlasím s tím,třeba taková Valencie,neviděl sem tam snad jediný předjížděcí manévr...Nebo Barcelona,Turecko,Austrálie(i když v té austrálie je to zajímavé trochu jinak:D)je to tam nudné kroužení a u té TV mě to už nebaví.těch okruhů je víc,ale i na těch kde se dá předjíždět se párkrát předjede v úvodu pak se udělal odstupy a je z toho nuda...Doufám že se to letos změní....
3
4.1.2010 20:17 Lord HojanAston Martin - Bernd Schneider
.
No na tom možná něco bude. Jenže za tohle nemůže jen Tilke, ale celkově i jezdci. Pořád naříkají na bezpečnost a FIA na tohle slyší. Navíc ty únikové zony z asfaltu, to je neštěstí na entou. Zakázat, hodit tam kačírek a ať si s tím poradí, jak chtějí.
-1
4.1.2010 20:13 ayrtonsAyrton Senna
tak je jasné,že když se vejde cca15 aut do 1s na kolo,tak se bude hůř předjíždět než v dobách kdy byl už třetí pilot výrazně pozadu.vyrovnanost je hezké s pohledu boje o titul ale s pohledu předjíždění je tak trošičku naškodu.okruhy podle mě nejsou tím hlavním
0
4.1.2010 16:07 rrrraven - Lewis Hamilton
........
je pravda že těžko pudeš do souboje páč když se něco stane tak dostaneš nesmyslnej trest. a okruhy jako singapur apod by se vubec neměli do kalendáře podívat monako je klasika ale jinak je taky o ničem
1
4.1.2010 15:50 Wegeti
Omezení
Některý okruhy jsou skutečně k ničemu, celý závod jezdit mezi zdí, někdy tresty za hloupost jindy naopak bez trestu a k tomu omezení na motorech...kdo by co předváděl?
3
5.1.2010 11:02 smoothman - Nico Rosberg
Re: Omezení
myslíš Hungaroring? -To je děs. Ale pokud myslíš Monaco, tak nemůžu souhlasit, protože F1 potřebuje i příběhy mimo trať, potřebuje nějákou "mystiku", a bez Monaca by to asi nebyla F1, i když je to vlastně docela nuda z hlediska předjíždění...
0
4.1.2010 13:28 JeffowskiMinardi - Jenson Button
Pravidla
Ja bych spis zmenil pravidla. Podle mne je to nejvetsi nuda kvuli tomu, ze se nemuzete blokovat, riskovat, delat donutty po vyhranem zavode atd. Vzdyt dneska kdyz nekdo jen do nekoho drcne, tak dostane hned stop & go.
0
4.1.2010 12:30 vanoverlord
11:31 Ferda
Po technickej stránke ma nejaké zmysluplné riešenie nenapadá, ale keď si spätne prezriem výsledky niektorých kvalifikácií tak nebolo žiadnou výnimkou ak sa 15 pilotov zmestilo do jednej sekundy odstupu od prvého. Mne sa pozdávajú skôr postrehy Baraka - chcelo by to viac odvahy a neriešiť každý kontakt. Ale to by bolo asi na dlhé lakte, stačí si spomenúť na poslednú GP v Brazílii - Webber bol za hajzlíka, ktorý takmer odstrelil Räikkonena a Kobajaši ktorý jazdil dosť dlho podobným štýlom bol označený za objav zrovnateľný s absolútnou špičkou.
0

F1sport věří, že naši čtenáři budou ctít v diskuzích základní zásady slušnosti a nebudou používat vulgární výrazy nebo jinak neslušné projevy, případně vkládat cílené reklamní příspěvky. V takovém případě si F1sport vyhrazuje právo takový příspěvek částečně, nebo zcela vymazat.

Související zprávy

Kalendář

Hrajte o pamětní
značku podepsanou
jezdci formule 1!