Šéfové stájí se shodují: Zájmy týmu jsou vždy na prvním místě

Týmová režie se stala ústředním tématem tiskové konference šéfů týmů, přičemž se všichni shodli, že zájmy týmu závodům dominují. Jak si je bude kdo prosazovat, je věcí každé stáje.

"No, myslím, že zájmy týmu jsou prvořadé," řekl šéf HRT Colin Kolles. "Také si myslím, že každý tým je řízen specifickým způsobem, takže můj způsob se asi bude lišit od ostatních. Nemyslím, že dělat to (týmovou režii) otevřeným způsobem, je správné."

Tým řadí na první místo také u Renaultu. "Musíme pracovat v první řadě na zájmech týmu," řekl šéf Eric Boullier. "Je zcela jasné, že tým je na prvním místě. Může se stát, že oba vaši jezdci budou na čele bojovat o vedení v závodě. Nemyslím, že je třeba použít jasný týmový příkaz, protože by měl obvykle převážit zdravý rozum."

Týmový sport je formule 1 i podle Red Bullu. "Nakonec je zřejmé, že tým by měl být větší než jedinci," řekl šéf Christian Horner. "Všichni pracují pro tým. Jezdci, všichni členové, ať už jsou to technici, mechanici, inženýři, šéfové týmů, techničtí ředitelé. Nikdo by neměl být větší než tým."

Jisté rozpory však mezi šéfy týmů nastávají v otázce, jak týmové zájmy prosazovat. Někteří odmítají týmové příkazy a chtějí oběma jezdcům dát stejné podmínky, jiní považují zákaz týmové režie za nesmyslný.

"Je to zajímavá otázka, protože někdy dojde ke konfliktu zájmů, když jsou zájmy týmu jiné než zájmy jezdce," přiznal Horner. "Ale každý tým to bude řešit jinak. Pravidla jsou jasná a ať už se nám líbí nebo ne, budeme je dodržovat." Regulím se podřizují také u Renaultu, ovšem šéf HRT Colin Kolles znovu potvrdil, že týmové příkazy jsou pro něj přijatelné ve skryté formě. "No, dá se to srovnat s ohebnými křídly," řekl. "Jsou ohebná křídla, která vyhovují pravidlům. Můžete použít týmové příkazy, které asi také budou odpovídat pravidlům."

Naopak u McLarenu, jenž se hrdě hlásí k rovnocennému přístupu k oběma jezdcům, zastávají názor, že každý by si měl řídit tým podle svého. Zakazovat týmové příkazy nemá smysl. "Co týmy dělají se svými jezdci, by si měly rozhodovat samy," řekl šéf Martin Whitmarsh. Podle něj je však třeba týmovou režii vyjasnit, protože není žádoucí, aby se opakovala kontroverze z Hockenheimu.

"Máme pravidlo, které asi jde proti historii formule 1," konstatoval. "Jsou tu zájmy týmu, je tu šampionát konstruktérů. Takže když jezdce požádáte, aby nenarazil do svého týmového kolegy, mohl by to být týmový příkaz. Takže asi bude lepší to teď vyjasnit. Každý tým bude fungovat jinak. Je to na každém z nich."

Když se šéfům týmů dostalo připomenutí, že závodí pro fanoušky, a tudíž že by se měli řídit především jejich názory, reakce byly nejisté. Ferrari jim naslouchat nehodlá. "My jsme přesvědčeni, že je to týmový sport, a to je klíčová záležitost, abych byl upřímný," uvedl Stefano Domenicali. "O všech ostatních ohlasech, jak jsem už řekl, podle mě není důvod diskutovat."

HRT se v této záležitosti přiklání na stranu soupeře z Maranella. "Cyklistika je také... Tour de France je také týmový sport a jsou tu fanoušci, kteří mají rádi cyklistiku," řekl Colin Kolles. "Myslím, že týmové příkazy jsou v pořádku, pokud jsou v souladu s pravidly. Tým je číslo 1, až pak jsou na řadě další zájmy."

Naopak Renault stojí na straně diváků. "Formule 1 hovořila s fanoušky už mnohokrát prostřednictvím průzkumů," připomněl Eric Boullier. "To samo o sobě znamená, že chceme naslouchat fanouškům a jejich přáním, takže ano, měli bychom naslouchat fanouškům a zajistit, aby byli spokojení."

Zastánci týmových příkazů ovšem nebyli schopní poskytnout relevantní odpověď na otázku, proč existuje šampionát jezdců, pokud se budou jezdci podřizovat týmovým zájmům. "Je tu šampionát konstruktérů, takže je na nás, abychom z jezdců dostali to nejlepší, abychom vyhráli oba šampionáty, konstruktérský i jezdecký," řekl Eric Bouiller. Šéf Ferrari Stefano Domenicali pouze přikývl, že má stejný názor.

Colin Kolles za HRT dodal, že peníze dostávají týmy od formule 1 za umístění ve svém poháru: "Šampionát konstruktérů je klíčový, abych byl upřímný. Je velmi důležitý z finančního hlediska. Díky jezdeckému šampionátu nic nezískáte. Samozřejmě si vylepšíte pověst a možná nepřímo získáte sponzory, ale je fakt, že pro tým je cennější pohár konstruktérů než pohár jezdců."

V každém případě mezi šéfy týmů panuje shoda, že si téma týmové režie zaslouží další jednání a posun. Současný stav je neudržitelný. "Je třeba naslouchat fanouškům. Fanoušci chtějí vidět závodění kolo na kolo, ale hodně záleží na pravidlech, vysvětlování pravidel a jejich účelnosti. Takže si myslím, že se týmy a FIA musí poučit z událostí minulého víkendu a možná bychom měli přijít s úpravami nebo vyjasněním pravidel a posunout se vpřed," shrnul Christian Horner.

Jan Pastorek

Diskuze

Jak zobrazovat diskuze:

Psát komentáře lze až po přihlášení v záhlaví stránky. Pro novou registraci klikněte sem.

1.8.2010 08:57 JanKub - Felipe Massa
felipe
on to jistě pochopil musí jet na alonsa ,příští rok když bude lepší v prvním závodě pojede se na massu
3
31.7.2010 18:55 Alkesha - Felipe Massa
Koukám, Felipe je na Alonsa pořád naštvanej. Ani mu nestojí za námahu nasadit úsměv.
4
31.7.2010 16:16 feese
ha ha ha
Myslím, že všichni šéfové týmů do jednoho bez výjimky by měli zcela jednoznačný názor na týmovou režii, kdyby dva jejich jezdci jezdili v posledním závodě sezóny na prvních dvou místech, z toho ten první bez šance na titul a ten druhý by potřeboval získat sedm bodů navíc. Rád bych si je v této situaci poslechl znova. To co říkají nyní je plácání do vody.
0
31.7.2010 13:20 F1Man007 - Michael Schumacher
Filozofie týmů
Podle mně se TR dostává do filozofické roviny.Každý se v něčem s tím druhým shodne ale přesto s ním úplně nesouhlasí.Je ale dobře že jsou tými ochotné si spolu sednout a vyjasnit si věci okolo TR.Přesto to vypadá že někteří budou muset ustoupit a přehodnotit svoje postoje vůči TR.A to hlavně někteří jezdci kteří většinou v týmech tahají za ten kratší konec.Já osobně s TR souhlasím v tom případě že jde o titul anebo o lepší umístění v konečném pořadí MS toho či onoho jezdce.Mělo by se tyto věci vyjasnit co nejdříve aby se nestalo že jeden z jezdců který má vyhlídku na titul bude v závodě na 10.místě a jezdec který na titul nemá bude v závodě na 1.místě a tým to vyšachuje tak aby se pořadí prohodilo v rámci závodu.Asi by se to asi dalo i těžko uskutečnit ale jen jsem chtěl ukázat s nadsázkou že k jakým extrémům by mohlo docházet.Takže upřednostit lepšího jezdce v tom případě jestliže jedou za sebou a jestliže ten jezdec na druhém místě by mohl zabojovat o titul tehdy může nastoupit TR.Můj názor.
1
31.7.2010 13:28 dreamthKimi Räikkönen
Re: Filozofie týmů
někdy je TR nevyhnutelná, ale měla by být v malých nuancích, neměla by příliš uškodit zážitku ze závodění..ok. Já ale mám pocit, že TR ktrá se minule týkala Alonsa byla spíš v režii Santanderu..můj názor. Santander a jeho finance dostaly Alonsa do ferrari na ůkor jinýho pilota, (mimochodem toho, který jim po Schumacherovi přinesl titul a mám pocit, že na dlouho poslední, když to vidím,) zrovna tak ten samý santander, jehož zástupce s naditou peněženkou motivoval muže s vysílačkou, který hlásil Massovi, ať zpomalí. Díky, takové závody opravdu nechci..
5
31.7.2010 13:54 Zatracený Mitsubiš - Fernando Alonso
Re: Re: Filozofie týmů
Takovej už je svět královny motorsportu milí chlapče:-)
0
31.7.2010 14:00 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Filozofie týmů
protože ho takovej chcete, proto. já ho takovej nechci a kdyby křičelo milion fans tak takovej nebude. Samozřejmě budou mlčet vždy fans, kterých je jeho pilot TR zvýhodňován. Fans pilotů, který vyhrávaj, protože mají peníze. Ja jsem fan pilotů, kteří jsou lidští, sympatičtí, přirození, jako byl Kimi, Hami, Mika a pod..Ty jsi fan jájistů, primadon a lidí s umetenou cestičkou k vítězství. No každej jsme naštěstí jinej.
1
31.7.2010 14:05 Zatracený Mitsubiš - Fernando Alonso
Re: Re: Re: Re: Filozofie týmů
Já chcu F1 takovou, aby mě pokud možno co nejvíc bavila, ale nic s tím bohužel nenadělám:-)

To, že ti příjde Ham, Kimi, Vett přirozenější a sympatičtější než např Alo, Webb, Briatore, to je jen tvůj svět v tvý hlavě..:-)
1
31.7.2010 14:11 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re: Re: Filozofie týmů
Já prosté vždy fandil spíš Luku Skywalkerovi a Jodovi, než Darthu Vaderovi.:-) Vy jste se vydali temnou stranou síly, ja to vaše rozhodnutí. :-)..ne vážně: někomu se líbí to, někomu tamto...Kimi nikdy nebrečel a to mám rád. necháme toho.
0
31.7.2010 14:24 Zatracený Mitsubiš - Fernando Alonso
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Filozofie týmů
No temnou stranu jsi z nich udělal ty:-) Já bych spíš řekl, že je kolem nich plno povyku a tak to má taky bejt, pro mě jsou piloti např. Button, Rosberg, Massa, Barichelo celkem nudní a do F1 nevhodní (i když je jako jezdce uznávám)
-2
31.7.2010 14:27 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Filozofie týmů
protože kolem nich není tolik kontroverzí a proto bulvár nezajímají.:-)..
3
31.7.2010 14:50 commander
Re: Re: Filozofie týmů
Tentokrát s tebou souhlasím.
1
1.8.2010 01:35 Jayden
Re: Re: Filozofie týmů
Kimi souhlasím, Mika souhlasím. Ale tím Ham, jsi myslel Hamiltona? Toho, který měl od mala dlažděnou cestičku, a bez svého otce by si neumyl ani zadek? Toho Hamiltona, který byl od začátku podporován jedním z nejbohatších týmů a nemusel si probojovavat cestu nahoru, jako ostatní?
1
2.8.2010 09:37 33marty
Re: Re: Re: Filozofie týmů
Myslíš toho Hama, který je naštěstí tak dobrý pilot, že hned po svém vstupa do F1 skončil druhý a o rok později už byl šampión F1..? A toho Hama který snad jediný v celém poli doopravdy závodí až do posledního kola a díky kterému se aspoň někdy na F1 dá koukat...? Toho myslíš..?!!?;-)
1
31.7.2010 13:14 dreamthKimi Räikkönen
Colin Kolles za HRT dodal, že peníze dostávají týmy od formule 1 za umístění ve svém poháru: "Šampionát konstruktérů je klíčový, abych byl upřímný. Je velmi důležitý z finančního hlediska. Díky jezdeckému šampionátu nic nezískáte. Samozřejmě si vylepšíte pověst a možná nepřímo získáte sponzory, ale je fakt, že pro tým je cennější pohár konstruktérů než pohár jezdců."

tak tohle je opravdu smutné..diváci se koukají na F1 asi proto, že je zajímá, kolik kdo dostane od sponzorů...já myslel, źe nás zajímají souboje na trati, ale asi se pletu.
1
31.7.2010 13:36 dufino4444
Re:
Není to smutný, je to naprosto logický, co řekl. Kdyby nedostávali žádný prachy, jak od FOM, tak od sponzorů (což se vše odvijí od umístění v poháru konstruktérů), tak bys ani žádný souboje na trati neviděl, jelikož by tam nikdo nejezdil...

Jinak on tím chtěl jen zdůvodnit, proč je u většiny týmů na prvním místě tým a né jezdec... Jelikož asi tak dvě třetiny lidí to ještě furt nedokázalo pochopit (nebo nechtějí) a bohužel jsou mezi nimi i ti, kteří si myslí že jsou "odborníci nebo experti na tenhle sport"...
2
31.7.2010 13:46 Dux.x
Re:
chápu, že tebe zajímají souboje na trati. Ty pochop, že Ferrari zajímají vydělané peníze, ktré můžou dále investovat do toho, aby ty ses mohl dívat s pivem v ruce u televize
0
31.7.2010 13:56 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re:
To pivo by mě asi hodné zhoŕklo, kdybych zjistil, že vyhraje ten, kdo má za sebou víc peněz, než ten, kdo je od přírody talent a dává do toho všechno. Tím chci říct, že kdyby nastoupila TR u McLarenu v roce 2007, naprosto by to ušlapalo jednoho černošskýho klučinu, kterej je úžasně talentovanej. nemohl by vyniknout, možná by zahořkl, a skončil by jako Barrichello, Massa a spoustu jiných, který jistojistě dopadnou, pod taktovkou peněz, podobně.
1
31.7.2010 14:01 Dux.x
Re: Re: Re:
Máš na očích růžové brýle. Samozřejmě by to bylo moc nádherné, kdyby ve sportu vyhrávali od přírody ti nejzdatnější ( to by byla krása) leč v životě a ve sportu zvlášť to chodí trochu jinak.
1
31.7.2010 14:08 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re:
Myslím, že je lepší proti tomu bojovat, než si říct, no takovej je svět..je na nás, abychom ho změnili..:-)
1
31.7.2010 14:05 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re:
Děkuji Bohu, že tenkrát McLaren TR nepoužil. Zadupal by vyjímečnej talent na úkor bezcharakterního človéka, kterej se za cesttou k vítězství neštítí ničeho..Kterej okouzlí tak maximálně zamindrákovaný puberťáky, kteří se vzhledem ke svému věku potřebují upnout k nějaké modle a kteří nemají ješté vyvinutou rozlišovací schopnost k fair play.:-)
0
31.7.2010 14:17 Dux.x
Re: Re: Re: Re:
No já jenom že zrovna toho tvojeho Hamiltona upřednostnil McL pomocí TR před Kovalajnenem při VC Německa 2008
1
31.7.2010 14:23 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re: Re:
To se mi taky nelíbilo. Ale nevím o tom, že by o to Hamilton škemral a pokud by se mu to nedostávalo, nekřičel by, jak je to absurdní..tam se rozhodl tým, ham uposlechl..Tím neříkám, že je to v pořádku, není. Samozřejmé ve chvíli, kdy tohle někdo odsuzuje, tak se mu to bumerangem vrátí, protodoufám, že to McL už nepoužije. Pokud ano, budu odsuzovat stejně. Vypadá to ale, že souboj Button vs. Hamilton je ve volném průběhu, díky za to.
2
31.7.2010 13:09 dreamthKimi Räikkönen
Pro zastánce TR: koukněte, kam až vyústila týmová režie utržená z řetězu: Renault a Piquetovo nabourání do zdi..opravdu se musí někdo zabít, aby z toho těžil tým?.. Pokud jsou zájmy teamu i nad lidkým životem, tak na.na takový tým já zvysoka močím. Tohle už není sport, nějaký kravaťák z banky si bude ukazovat prstem: tebe obětujem přinese to větší zisk...proberte se zastánci TR, jste jako on. Měli by jste se zamyslet, schvalujete sviňárnu a to je špatné. Povolením TR by jsme za chvíli sledovali jen: jsem o tisícinu rychlejší, ať mě pustí, JÁ si zasloužím vyhrát...jděte s tím do.........
1
31.7.2010 13:39 Dux.x
Re:
Jseš stejného názoru, že TR v cyklistice je sviňárna?
1
31.7.2010 13:48 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re:
TR v cyklistice je založená na úplně jiné filozofii a je součástí procesu závodění. TR v F1, konkrétně ve Ferrari je založená na sobeckosti jednoho pilota, mamonu Santanderu a nerozhodnosti vedení ferrari, co že to vlastně chtějí.
0
31.7.2010 13:55 Dux.x
Re: Re: Re:
v cyklistice je součástí procesu závodění- OK
Ve F1 to může být taky součástí procesu závodění
1
31.7.2010 14:18 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re:
Proces závodéní v cyklistice: Ten, kdo má ćerstvé síly, táhne team, než se unaví a vystřídá ho jiný...proces závodění v F1: nevyhraje vždy ten nejrychlejší, ale ten, kdo má výborný start, cit k předjíždění, k přečtení soupeřovo slabých míst, ve správnou chvíli zaútočí, později dobrzdí, v neposlední řadě skvěle brání...diametrálně rozlišné procesy závodění, ne?..myslím, že tvůj pŕíměr k cyklistice není zrovna jejšťastnější..ještě jsem neviděl, aby jeden cyklista bránil druhýmu v předjetí..:-)..prosté v F1 je to komplex dovedností, ne jen být nejrychlejší a brnknout teamu, ať mě pustí..
2
31.7.2010 14:26 Dux.x
Re: Re: Re: Re: Re:
odpočatý jde dopředu. Proč je odpočatý? odpovím ti, protože na něho jiný dře. Neviděls bránění? tak se dívej pořádně.
TR v F1 se ti zdá divná, protože nedostala možnost se vypracovat k dokonalosti jako v jiných sportech, kde ti TR nepřijde ani trošku jako sviňárna
1
31.7.2010 14:36 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re: Re: Re:
Ale tak si budu pamatovat jen toho, kdo to vyhrál, toho, kdo to oddřel ani nepoznám, nikde o něm nebude ani zmínka..a jsme u toho, co jsem napsal poprvé a to: na úkor jednoho se pošlape talent druhýho..tak proč není ve stáji jen jeden pilot?..nebylo by to jednodušśí, než filozofie ferrari, jednoho, kterého vyneseme do výśin a k němu nějakou figurku, která bude sloužit?..TR ano, pokud jeden už nemá šanci na titul a pomůže třebas jednou druhýmu, ale jet prvoplánově na hrdinu a figurku, jak si to maluje Ferrari, je mi odporné..McL zaměstnává dva mistry světa, tam s TR zákonitě prvoplánově nemohli počítat, kdežto ferrari, ať se podívám x let spátky, vždycky to bylo o pilotovi a figurce..to je ferraristickej antisport.nemám to rád prostě.
0
31.7.2010 14:40 Dux.x
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
tak to ve sportu je. Vyjmenuj mi 10 útočníku ve fotbale a vyjmenuj mi 10 obránců. Hádám, že utočníci ti půjdou líp. Ovšem kdo chce, tak si najde a obdivuje obránce
1
31.7.2010 14:43 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
obránce má svojí hrdost, je neoddělitelně součástí tohoto druhu sportu..brání..figurka jen přicmrndává, slouží, nemá sebeúctu a čest..to obdivovat nemůžu.
0
31.7.2010 14:45 dreamthKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
ferrari je největším producentem týmových dvojek..to je jejich jediná strategie. proto tenhle tým nebudu nikdy obdivovat.
1
31.7.2010 14:48 Dux.x
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:
tvůj problém, že neobdivuješ toho, kdo pracuje ve prospěch týmu. I v obyčejné práci ten, kdo je výkonnější a úspěšnější postoupí na vyšší pozici a ten slabší dál dělá podřadnější práce
0
31.7.2010 12:44 Dux.x
.
Ruku na srdce. Ten tým, který bude sahat po titulu bude TR používat. Někdo skrytě, někdo otevřeně. Jak tak čtu, tak se TR snad kromě Rencku nebrání nikdo, ale hlavně, že v jiných vyjádřeních ji každý odsuzuje. Jediný, kdo si stojí za svým názorem je Ferrari.
1
31.7.2010 12:40 Piskotek2007 - Fernando Alonso
"Nikto nepodporoval Felipeho viac, ako Ferrari. A to vždy, bez prestávky. Pred niekoľkými pretekmi sa nás ľudia pýtali, o čom to všetko je. Hovorili sme, že Felipe je skvelý pilot a skvelý človek. Chceme aby bol súčasťou nášho tímu."

"Nikto nemôže povedať, že sme mu niečo spravili. Vždy sme ho podporovali. Nechcem aby sa pokračovalo v takýchto debatách, pretože podľa mňa to nie je korektné. Ľudia majú krátku pamäť," dodal Talian.
1
31.7.2010 12:25 MekiusMarussia Virgin - Stéphane Sarrazin
Collin Koles
Mám jen technický dotaz. Ten Collin Kolles z HRTčka toje ten co má svou stáj i v Le-Mans series nebo je to jiný?
1
31.7.2010 12:40 tom.lns - Mika Häkkinen
Re: Collin Koles
Jo, je to on. odkaz
0
1.8.2010 08:59 JanKub - Felipe Massa
Re: Collin Koles
je to jiný
-1
31.7.2010 12:04 go.hard.or.go.home! - James Hunt
3. practice
Tak Red Bull se může porazit akorát sám, protože ta dominance je famózní! Kde tu rychlost berou. Navíc Massa se dneska s autem dost pere. Silně vypadá zatím Renault
0

F1sport věří, že naši čtenáři budou ctít v diskuzích základní zásady slušnosti a nebudou používat vulgární výrazy nebo jinak neslušné projevy, případně vkládat cílené reklamní příspěvky. V takovém případě si F1sport vyhrazuje právo takový příspěvek částečně, nebo zcela vymazat.

Hrajte o pamětní
značku podepsanou
jezdci formule 1!