Technika: Brzdy monopostu F1

Všichni ti, kdo měli šanci svézt se ve voze formule 1, se v jednom shodují. Během jízdy je neuchvátilo nejvíce zrychlení, kterého tyto monoposty dosahují, nýbrž jejich decelerace, tedy brzdění.

A není divu! Vždyť vozy F1 dokážou na vzdálenosti přibližně 120 metrů zpomalit během tří sekund ze třístovky až na šedesát kilometrů v hodině. Aby se tak stalo, musí pilot sešlápnout brzdový pedál silou 1600 N, zatímco je jeho tělo vystaveno téměř pětinásobnému přetížení.

O to všechno se starají čtyři nanejvýš 28 mm široké kotouče o průměru 278 mm, jak předepisují technická pravidla, společně s jedním dvoučelisťovým třmenem na každém z nich.  

Intenzivní brzdění z vysoké rychlosti ale nepředstavuje ten největší problém, jak by se možná mohlo na první pohled zdát. Inženýři se zabývají hlavně tím, aby zajistili, že navzdory opakovanému brzdění neztratí brzdy důsledkem vysokých teplot na své účinnosti. Každé sešlápnutí brzdového pedálu totiž zahřeje brzdy až na 1000°C, a tak inženýři hledají materiál, který dokáže takovýmto teplotám dlouhodobě odolávat. V minulosti se v královně motorsportu používaly na výrobu brzdových kotoučů keramické materiály, z těch ale později sešlo a nahradila je karbonová vlákna. Karbon je daleko odolnější vůči extrémně vysokým teplotám, než tomu bylo v případě keramických materiálů a na rozdíl od nich u něj nedochází vlivem tvrdého a opakovaného brzdění k poklesu brzdného účinku.

Z toho pak také vyplývá, že co se brzd týče, nepatří mezi nejnáročnější tratě v kalendáři vysokorychlostní okruhy, jakým je například italská Monza, nýbrž okruhy jako je ten v Montrealu. Na těchto takzvaných stop and go okruzích, kde převládají úseky s pomalými zatáčkami, nemají brzdy dostatek času na vychladnutí, a tím pádem ani možnost dosáhnout optimální teploty. Ta se za normálních okolností před sešlápnutím brzdového pedálu pohybuje mezi 400 až 500°C. Z hlediska teplot je však provozní okno brzd velmi široké, neboť fungují v rozmezí od 250 až do 1200°C. Jen pro představu, 1200°C dosahuje například teplota lávy.

Není tomu zas tak dávno, kdy ještě teplená energie získaná při brzdění přicházela vniveč. V rámci 'zelenější' formule 1 ale přišla FIA s myšlenkou systému, který by dokázal tuto energii uložit do akumulátorů, respektive setrvačníků a následně ji využít k navýšení výkonu motoru. Systém na rekuperaci kinetické energie měl v F1 premiéru v roce 2009 a po roční odmlce se vloni do královny motorsportu opět vrátil.      

Podle technických regulí musejí být brzdy chlazeny výhradně vzduchem. Chlazení pomocí kapaliny je zakázáno. Brzdový kotouč má v sobě vyvrtané otvory, a to jak v axiálním, tak i v radiálním směru, jimiž proudí vzduch, který jej chladí.

Na každý brzdový kotouč připadá vždy také jeden dvoučelisťový třmen s maximálně šesti pístky. Více pravidla nepovolují. Na rozdíl od kotoučů jsou pak čelisti vyrobeny pouze ze slitin hliníku.

Monoposty formule 1 využívají kapalinového brzdového systému, jenž je rozdělen do dvou na sobě nezávislých okruhů. Zatímco jeden působí na přední kola, druhý na ta zadní. Základní rozložení brzdného účinku bývá většinou 60% na přední a 40% na zadní kola, to si však může jezdec sám upravit na svém volantu podle aktuální potřeby. Závisí to především na míře opotřebení pneumatik či povětrnostních podmínkách. Součástí tohoto systému jsou i dvě malé nádobky válcovitého tvaru obsahující brzdovou kapalinu, které jsou uloženy v místech, kde se nacházejí úchyty předního přítlačného křídla. Levá nádobka je určena pro okruh působící na přední kola, pravá pro okruh působící na zadní.

Síla potřebná k vyvinutí brzdného účinku je v tomto systému přenášena hydraulicky. Poté, co jezdec sešlápne levou nohou brzdový pedál (byť v případě Rubense Barrichella tomu většinou bylo naopak), stlačí kapalina pístky v brzdových třmenech, které následně působí na brzdové destičky, a vůz tak díky vzniku třecí síly mezi destičkou a kotoučem zpomalí, potažmo zastaví.

Brzdové systémy dodává do formule 1 hned několik výrobců. Největším počtem odběratelů se může pyšnit Brembo. Italové dodávají své výrobky polovině startovního pole. Dalšími dodavateli jsou pak firmy AP Racing, Akebono, Hitco či Carbone Industrie.

V královně motorsportu platí pravidlo, podle kterého se nesmí používat žádný systém, jenž by zabraňoval blokování kol při brzdění (ABS), a není ani dovoleno používat jakýkoliv posilovač brzdného účinku. Z tohoto důvodu tak brzdění představuje pro piloty i nadále jeden z nejtěžších testů jejich dovedností.

Tomáš Bohuslav

Diskuze

Jak zobrazovat diskuze:

Psát komentáře lze až po přihlášení v záhlaví stránky. Pro novou registraci klikněte sem.

20.8.2012 23:33 ali0074 - Gilles Villeneuve
ještě
prosím povolit dessel s turbem! ala 24 le mans!
0
19.8.2012 15:37 Klubas - Lewis Hamilton
Tyhle články jsou super! Jen tak dál :-) Tenhle je taky dobrej odkaz
-5
19.8.2012 16:13 D@fíkBAR - Casey Stoner
Re:
Nespamuj tady!
3
19.8.2012 12:42 Ferrarist F458 - Marc Márquez
Pěkné, tleskáme...;-)
-2
18.8.2012 17:17 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Je tam jiný nesmysl
Že prý je využívaná tepelná energie z brzd... Tak to ale vůbec nefunguje... Jde o to, že ve chvíli kdy je sešlápnut brzdový pedál, tak zadní náprava začne roztáčet elektromotor a vzniklá energie se uloží do baterii... Třeba budu za blbce ale jsem přesvědčen, že tomu tak na 99% je...
6
18.8.2012 17:51 ChobbyKimi Räikkönen
Re: Je tam jiný nesmysl
Ano, je - tím, že generátory vyrábí el.energii, brzdí auto - to jsou ty zmiňované (týmové rádio) nastavení pro KERS, kvůli rozložení brzdného účinku
2
18.8.2012 18:00 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Re: Re: Je tam jiný nesmysl
Přesně tak... S tepelnou Energii to nemá co dělat...
3
18.8.2012 18:07 ChobbyKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Je tam jiný nesmysl
Nóóó, tak nepřímo trochu ano, jelikož KERS zvyšuje brzdný účinek zadních brzd, tak jsou méně namáhány a generují tedy méně tepla. Ale rozhodně to není zužitkování toho tepla z brzd...:-D
2
18.8.2012 18:35 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Re: Re: Re: Re: Je tam jiný nesmysl
Ale to je taková dost chabá argumentace. Vím, že to myslíš ze srandy... Brzdy to nijak nešetří spíš naopak... Co se týče zvýšení účinosti, tak o tom se nedá moc mluvit... Vem si, že díky KERS se zvedla min hmotnost z 605 kg na 640... Při 605 ho totiž RB a Brawn ani nechtěli vozit a vyhrávali s tím závody... Takže teď vozí vozy o 35 kg víc, což je u takhle lehkého vozu opravdu hodně... Brzdy musí dostávat naopak víc zabrat + jistě to zvyšuje spotřebu paliva... Není nad zelenou F1 :-S
2
18.8.2012 19:04 ChobbyKimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re: Re: Je tam jiný nesmysl
váha se zvyšovala kvůli zákazu tankování, ale jinak souhlas...
1
18.8.2012 20:29 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je tam jiný nesmysl
Tomu nevěřím... Co s tím má zákaz tankování společného? Možná větší nádrž, ale šlo o to, že KERS váží cca 25 kg, které týmy museli obětovat v neprospěch vyvážení... Tak zvýšili hmotnost monopostu... Tuším ve 2 krocích... Nejdříve 615 a pak 640...

odkaz

Jistě by se našlo více zdrojů potvrzující mojí verzi...
2
18.8.2012 21:25 feese
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je tam jiný nesmysl
Máte pravdu z poloviny. Důvody zvyšování limitu byly dva, ten druhý byl rostoucí výška a váha jezdců, přece jen doby kdy piloti měli max. 160cm už jsou pryč a někteří jako Kubica nebo Webber museli kvůli limitu hubnout, ač nejsou žádnými tlouštíky.
2
18.8.2012 21:35 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je tam jiný nesmysl
Tj takový zástupný důvod... Museli hubnout kvůli KERS... Do jeho zavedení to nebyl takový problém...
2
18.8.2012 18:04 vanoverlord - Lewis Hamilton
Re: Je tam jiný nesmysl
Už samotná skratka KERS prezrádza akú energiu z bŕzd využíva, teda kinetickú a nie tepelnú. Tepelná energia výfukových plynov sa má využívať pomocou ERS od r. 2014.
3
18.8.2012 18:36 Fanda.LH - Lewis Hamilton
Re: Re: Je tam jiný nesmysl
Jojo... Já si jen nechtěl zavřít vrátka, kdybych se přeci jen mýlil...
1
18.8.2012 12:48 E.R.A.C.E.R.SF (eracer.sf@centrum.cz) - Fernando Alonso
Je to dřina.
1
18.8.2012 12:47 feese
Tomáš Bohuslav: Ještě se sluší napsat do diskuze "Opraveno, děkujeme za upozornění."
1
18.8.2012 12:51 Bohy
Re:
Máte pravdu, byl jste zkrátka rychlejší. Díky za upozornění a přeji hezký den. :-)
1
18.8.2012 12:52 feese
Re: Re:
Rádo se stalo :-D
Pěkný den
1
18.8.2012 12:10 feese
Brzdy jsou jedna z oblastí, kam by případně FIA měla zaměřit svoji pozornost ve snaze zatraktivnit šampionát, pokud by usoudila že DRS, KERS a odcházející gumy nejsou ta správná cesta. Návrat ke kovovým kotoučům by prodloužil brzdnou dráhu zhruba na dvojnásobek a měli bychom šanci vidět přirozenější předjíždění, jak na konci rovinek, tak ve středně rychlých pasážích.
1
18.8.2012 17:47 ChobbyKimi Räikkönen
Re:
Není to tak dlouho co o tom mluvili, ale výsledek neznám (zda to dali k ledu nebo to bude od nějakého roku)...
-1
19.8.2012 08:34 FWMonty
Re:
myslíš že by kovové brzdy vydržely:-S já rozhodně né;-)by se muselo jet maximalně 200km/h Už i sklokeramické nebo karbonové brzdy měli co dělat na určitých okruzích!!!! a ty chceš normální kovové brzdy:-D:-D
1
18.8.2012 12:06 feese
Barichello nikdy neměl pedály opačně!!!
Pouze používá ve většině případů k brzdění pravou nohu, tj. přesouvá ji z plynového pedálu. Sám však přiznal, že v některých případech brzdí i levou, tam kde do poslední chvíle potřebuje mít nohu na plynu. Prosím opravte si ten nesmysl.
3
18.8.2012 12:09 Mehy
Re: Barichello nikdy neměl pedály opačně!!!
Osobne si myslim ze posouvani noh mezi pedalama v tak malem prostoru je nemozne.
0
18.8.2012 12:11 feese
Re: Re: Barichello nikdy neměl pedály opačně!!!
A přece to Barik dokázal!
3
18.8.2012 12:19 Mehy
Re: Re: Re: Barichello nikdy neměl pedály opačně!!!
Ja to na 100% nevim ale ti verim :)
1
18.8.2012 13:19 D@fíkBAR - Casey Stoner
Re: Barichello nikdy neměl pedály opačně!!!
Klííd, nic takového v článku není. Je tam jen napsané, že ho nesešlápne levou nohou, ne že je "má opačně".
0
18.8.2012 13:29 feese
Re: Re: Barichello nikdy neměl pedály opačně!!!
Není, ale bylo ;-)
3
18.8.2012 13:38 D@fíkBAR - Casey Stoner
Re: Re: Re: Barichello nikdy neměl pedály opačně!!!
Njn, tak se omlouvám.
-1
18.8.2012 11:28 MlFan
Ano to je přesně ta část monopostu kterou tým často záměrně sabotuje Felipemu (jak už jsem psal dříve, na vlastní oči jsem to viděl), takže si bohužel nemůže dovolit jezdit tak rychle, protože ví jak by to dopadlo, kdyby nestihl dobrzdit (bylo to hezky vidět jak jednu dobu často vylétával z trati - pamatujete? Chvíli trvalo než si na to jejich svinstvo zvyknul, ale bohužel to bylo to jediné co s tím mohl udělat).
Nevím proč jsou na Felipeho tak zasedlí, možná je to tím že chtějí mít na bednách jen jednoho "červeného" aby lidi zase nenadávali že je to příliš jednotvárné a tak si zvolil za tvář týmu toho méně schopného, protože důvod je zcela jasný - je mladší.
Jenže já se ptám: "Je to tak správné?" Odpovím si sám: "Není!" Jak dlouho ještě budeme snášet tuhle habaďůru? Jsem fakt zvědavej jak se bude tvářit veřejnost až tohle vypluje na povrch....
-5
18.8.2012 11:52 ProkeVo - Mario Andretti
Re:
Dost ubohej příspěvek
7
18.8.2012 13:17 MlFan
Re: Re:
Až zjistíš že to co píšu je pravda, tak očekávám omluvu.
-4
18.8.2012 18:30 ProkeVo - Mario Andretti
Re: Re: Re:
Já se umluvat nebudu :-P:-P ty ani nemáš důkaz, jen kýbl plnej blbejch keců. I když se mi to špatně přiznává Alonso+Ferrari jsou teď nejlepší a Felipe nemá na to aby jezdil vysoko
5
18.8.2012 11:59 Mehy
Re:
(jak už jsem psal dříve, na vlastní oči jsem to viděl), na vlastni oci !!!! kdy a kde?
6
18.8.2012 13:15 D@fíkBAR - Casey Stoner
Re:
Dneska zas máte vycházky?
5
18.8.2012 19:20 Zatracený Mitsubiš - Fernando Alonso
Re:
Klára?
0
20.8.2012 19:57 Will27 (Will27@email.cz) - Fernando Alonso
Re:
asi je to tak jak ty píšeš
0
18.8.2012 10:20 A.Fullerton - Kimi Räikkönen
Proč to u Rubense bylo opačně? Brzdil radši pravou nohou?
1
18.8.2012 10:53 D@fíkBAR - Casey Stoner
Re:
Ano.
2
18.8.2012 21:24 buggybobTeam Lotus - Graham Hill
Re:
... zatímco většina závodníků sešlapává levou nohou brzdový pedál - tak u Rubense brzdový pedál sešlapává Rubensovu nohu ... :-P
1

F1sport věří, že naši čtenáři budou ctít v diskuzích základní zásady slušnosti a nebudou používat vulgární výrazy nebo jinak neslušné projevy, případně vkládat cílené reklamní příspěvky. V takovém případě si F1sport vyhrazuje právo takový příspěvek částečně, nebo zcela vymazat.

Kalendář

MF logo
MF logo wide