Whitmarsh: Formule 1 potřebuje USA, zájem musíme vyvolat sami

Příští rok se uskuteční návrat formule 1 do USA a šéf McLarenu varoval, že pasivita ze strany týmů a pořadatelů povede ke stejnému nezájmu Američanů jako v minulosti.

Formule 1 naposledy závodila v USA v Indianapolisu, ale návštěvnost během závodních víkendů bývala slabá, američtí diváci zůstali věrní svým závodním sériím. Spojené státy jsou ale jedním z nejdůležitějších trhů pro automobilky, a tak se královna motorsportu do USA vrátí.

Aby se ale formule 1 nesetkala na Okruhu Amerik v Austinu se stejným nezájmem jako ve Staré cihelně v Indianapolisu, musí podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe vyvinout všichni účastníci šampionátu mimořádné úsilí.

"USA formuli 1 nepotřebují, ale my potřebujeme USA," přiznal v rozhovoru pro Reuters. "A pokud budeme jen sedět a věřit, že Amerika sama obnoví své nadšení pro formuli 1, mýlíme se. Myslím, že musíme pracovat tvrději, než jsme obvykle museli. Musíme se (Asociace týmů formule 1) více angažovat s držitelem obchodních práv a akceptovat, že musíme udělat víc než v minulosti."

Zvýšené úsilí spočívá podle Whitmarshe především v propagaci formule 1, což znamená nejen různé druhy reklamy, ale také návštěvy jezdců a týmů. Tento problém se týká téměř všech tratí mimo Evropu.

"Formule 1 je zvyklá jezdit na místa, která formuli 1 znají, rozumí jí a chtějí nás," vysvětloval. "Nikoho neobviňuji, protože jsme v tom všichni, ale nejsme dobří v propagaci našeho sportu na nových územích. Myslím, že důkazem je nejen Čína."

S rekordně nízkou návštěvností se potýká okruh v Istanbulu, kde se uskuteční příští závod. Turecko je proto jedním z hlavních kandidátů na vyškrtnutí z kalendáře v rámci uvolňování místa pro USA a Rusko.

Jan Pastorek

Diskuze

Jak zobrazovat diskuze:

Psát komentáře lze až po přihlášení v záhlaví stránky. Pro novou registraci klikněte sem.

21.4.2011 10:00 MekiusMarussia Virgin - Stéphane Sarrazin
Dost velká sranda by byl závod na oválu. To by mohlo být super :-)
1
21.4.2011 10:05 ohinek - Kimi Räikkönen
Re:
taky bych si to přál. jen jednou v sezóně
1
21.4.2011 11:38 MekiusMarussia Virgin - Stéphane Sarrazin
Re: Re:
Určitě by to celé oživilo a né jak Tilkedromy.
2
21.4.2011 07:18 RiP3 (webmaster@svetf1.cz)
Ani trochu mi není jasné, proč F1 potřebuje USA :o
Když už, tak tenhle trh potřebujou automobilky a s F1 to nemá nic společného. Doufam, že se nezačnou Američanům podbízet nějakejma šaškárnama jako v těch jejich "automobilovejch závodech"...
0
20.4.2011 21:22 KoJaKCZE - Michael Schumacher
Kdo že to potřebuje USA, F1 ??? Jo neee automobilky ... ahaaa :-@ "Musíme vyvinout úsilí v místech, kde nejsou na F1 zvyklí .... " ahaaaa ... sráči!! Pokud mi je jasné, tak F1 je vznikem ryze evropská soutěž a pokud někdy F1 byla alespoň lehce v zájmu, tak snad jen v době Maria Andrettiho. Už jen počet USA pilotů v F1 svědčí o zájmu tohoto státu na F1! Když už konečně Evropa začne myslet trochu "patriotsky" a vys**e se na celé USA!! Tratíte diváky, protože tradiční okruhy se vyřazují kvůli neschopnosti platit nehorázné sumy za pořádání, nové "Tilkedromy" jsou zvratek nejhrubějšího zrna a nevím, co si slibují od Ruska ... to je další země, které je nějaká EVROPA těžce u pr**le!! Už se hergot proberte a jezděte tam, kde vás chtějí lidé vidět!! V Evropě! Ne kdesi Číně, Indii, Arabášů a podobně ... :-@ Naučme se hospodařit na "vlastním" ne doufat v prachy USA apod :-@
-1
20.4.2011 23:21 ohinek - Kimi Räikkönen
Re:
nám evropanům může být celkem fuk když se jede daleko v cizině kde to přesně je a jaký je zájem diváků, i když dívat se na prázdné tribuny je dost smutné. pro mě je většinou důležitější co je to za trať, bohužel tzo je vždy tilkedrom. ideální závodiště je podle mě monza, jestli někdo další nevím. skvělá trať, skvělí diváci, skvělé závody, skvělá atmosvéra, a v itálii se nenajde nikdo kdo by nesouhlasil s pořádáním závodů. jaký je to rozdíl mezi bahrainem a itálií kde má fanoušek problém se na trať dostat. pokud VC itálie bernie vyřadí (zatím k tomu nemá důvod( bude to největší hřích současné F1
0
21.4.2011 00:32 KoJaKCZE - Michael Schumacher
Re: Re:
Myslím, že úspěch F1 by mohl vést cestou dle vzoru Indycar a přivést F1 do center měst tak jak je tomu v Monaku. Ne ale zas tak, jak to sprasili ve Valencii ... čím je okruh "syntetičtější" tím hůře je stravitelný. Mě pořád chybí okruhy jako jsou Spa, Monza, Imola či Suzuka ... začleněné do terenu, stromy okolo tratě ... chjo
0
21.4.2011 09:14 ohinek - Kimi Räikkönen
Re: Re: Re:
tebou jmenované vyjma imoly ještě máme. je jí fakt škoda, stejně jako osterreichringu nebo dlouhého hockenheimu
0
21.4.2011 09:44 vanoverlord
Re: Re: Re:
Napchať formule do centier miest je naozaj fenomenálny:-D
0
21.4.2011 10:23 vanoverlord
Re: Re: Re: Re:
fenomenálny...:-D samozrejme nápad
0
21.4.2011 09:42 vanoverlord
Re:
Ak by sa jazdilo výhradne v Európe, tak by F1 ťažko pozeralo pri TV takmer 800 miliárd divákov. Futbal sa takisto spočiatku hral len v Anglicku a dnes je z neho celosvetový fenomén.
0
21.4.2011 10:46 KoJaKCZE - Michael Schumacher
Re: Re:
Ano. To máš jistě pravdu, ale taky ruku na srdce, kolik fandů má F1 a kolik fotbal? Za další, kolik peněz se točí ve fotbale a kolik v F1? To jsou 2 naprosto rozdílné fenomény a nelze je naproto srovnávat.
A taková malá oprava ... těch 800 jsi určitě myslel milónů ;-):-P ... pořád si myslím, že je potřeba hledat příčinu toho, proč už nestačí F1 pořád tam, kde jsou na ni diváci zvyklí a kde ji chtějí vidět. To dozajista není složité ... není za tím nic jiného než peníze a je jistě snažší nehledat důvody, proč scházejí tam, kde předtím nescházely, ale přesunout se tam, kde jsou ... protože hlavní je zachovat busines, ne "kulturu" ...
0
21.4.2011 12:12 vanoverlord
Re: Re: Re:
Jasné, milióny, sorry:-D
A čo sa týka peňazí, tak okolo tých sa točí každý šport, nielen F1. NHL, NBA sú taktiež výhradne americké ligy a v poslednej dobe sa úvodné zápasy hrajú kde-kade, napríklad ma napadá taká "hokejová" krajina akou bezpochybne je Anglicko (NHL v Londýne) alebo basketbalové Japonsko.
0
21.4.2011 16:03 KoJaKCZE - Michael Schumacher
Re: Re: Re: Re:
Ano. Bez pochyby. Pokud jsou ohlasy, že daný sport je v té zemi silně oblíben, i když ne třeba na poli aktivním ( Japonsko - Basket , nevidím důvod tam uděla reklamu a odehrát zápas. Jde ale o to, že náklady jsou na takovou show vcelku minimlní v porovnání se závodem F1 ... a na druhou stranu stačí udělat průzkum v USA, kdo fandí či se zajímá o F1 a bude jasno ... silně neuspějí. Američané jsou tupci, mnoho z nich ani neví, kde leží či jak se jmenují hl. města evropských velmocí, tak nemužeme čekat, že je bude zajímat F1, která je nidky nezajímala ... je to prostě jen komerční tah majitelů F1, práv na vysílání apod, poněkolikáté se opakující a znovu bude neúspěšný. A nikdy nebude úspěšný, USA F1 nechtějí ... TEČKA. Jednou se chci dožít toho, že Evropa přestane strkat hlavu USA do prdele ... snad se mi to splní.
0
21.4.2011 17:27 ohinek - Kimi Räikkönen
Re: Re: Re: Re: Re:
USA má svůj vlastní svět a nepotřebují od ostatních skoro nic. ty taky třeba nevíš kde je florida nebo tenessee a co je hlavním městem ohia
0
21.4.2011 18:16 vanoverlord
Re: Re: Re: Re: Re:
Tak o tom, že USA F1 nechýba nepochybuje nikto a z článku sa mi javí, že ani Whitmarsh. F1 už dávno, veľmi dávno nie je európskou záležitosťou, stačí si všimnúť skladbu sponzorov a majetkových podielov jednotlivých teamov (a to aj v tých "tradičných"). Ak si ju čo i len letmo načítaš, tak možno pochopíš prečo sa jazdí tam, kde sa jazdí a kde by sa podľa nich jazdiť malo. Takže ak si myslel Európu tlačiacu sa do zadku USA v podobe F1, tak si na omyle. Možno ťa to prekvapí, ale fanúšik priamo na okruhu asi nie je ten o koho tu ide. Časy zanietených garážnikov sú už preč, a to už pekne dlho.
0
20.4.2011 16:12 týmový režisér
Moc se mi nechce s Whitmarshem souhlasit, ale jedno si myslím...co neřekl. F1 v USA musí být umístěná ve východní části...ne, někde v Kalifornii nebo na středozápadě...tam to mají "na háku", tam se žije "po kalifornsku" a po"cowboysku"...a nějaká "evropská formule" je nebere...vraťte se ke kořenům, do dob Watkins Glen. Potom, v dobách 80 let, kdy snaha o show vedla do Las Vegas a podobně, blblo se po parkovištích, po ulicích...to byl začátek konce F1 v USA. I v Indianapolis je to tak tak... Kanada je úspěšná právě proto, že je na východě...
0
20.4.2011 16:52 Variotek
Re:
Souhlas..Detroit, Pheonix, Dallas, to byly těžké neúspěchy, snad jen Long Beach se drželo...
2
20.4.2011 15:37 ohinek - Kimi Räikkönen
nic proti, ale USA nepotřebuje cizího vůbec nic, kromě ropy
mě záleželo jen na okruhu indianapolis, i kdyby byl na antarktidě
0
20.4.2011 16:53 Variotek
Re: nic proti, ale USA nepotřebuje cizího vůbec nic, kromě ropy
Indianapolis zas nepotřebuje F1....
0
20.4.2011 17:08 ohinek - Kimi Räikkönen
Re: Re: nic proti, ale USA nepotřebuje cizího vůbec nic, kromě ropy
já vím no, proto se tam nejezdí. připadá mi to dost smutné že tolik lidí sleduje třeba NHL (jako já)které z toho jdou obrovské prachy, a oni pak nejsou ochotní uvolnit hráče na olympiádu a podobné akce. USA zkrátka žije ve vlastním světě a nikoho nepotřebuje
0
20.4.2011 14:43 superladik
no tak kluci vyprdněte se na amíky a pojďte jezdit do ČR,tady se vnucovat nemusíte
4
20.4.2011 15:15 Iscarian - Hermann Lang
Re:
Jo jenže oni jdou za prachama a kde nic neni (ČR) ani smrt nebere...
1
20.4.2011 15:16 Stráťa - Jean-Eric Vergne
Re:
Tady není kde jezdit. ;-)
0
20.4.2011 20:26 superladik
Re: Re:
kecáš,my máme kde a v minulosti to Mika dokázal,jen nejsme pro F1 finančně lukrativní
0
20.4.2011 20:38 feese
Re:
V ČR F1 nikdy nebude, jsme moc malý trh. Nemá cenu dělat propagaci v jazyce, kterým mluví 10 mil. lidí, propagovat značku jako je Ferrari, když se tu prodává v jednotkách kusů. Smiřme se s tím. Pokud má někdo z blízkého okolí šanci, tak je to v budoucnu Polsko, nikdo jiný.
1

F1sport věří, že naši čtenáři budou ctít v diskuzích základní zásady slušnosti a nebudou používat vulgární výrazy nebo jinak neslušné projevy, případně vkládat cílené reklamní příspěvky. V takovém případě si F1sport vyhrazuje právo takový příspěvek částečně, nebo zcela vymazat.

Kalendář

Hrajte o pamětní
značku podepsanou
jezdci formule 1!