Zloděj křičí: "Chyťte zloděje!"

"Red Bull přitom prováděl naprosto stejný manévr, jen jej trestuhodně nezvládl."

Na to člověk musí mít žaludek. Jako by si Christian Horner lebedil, že se pozornost médií konečně přesunula z jeho týmu na jiný a zapomněl na pokoru. Podobně jako Alonso o Valencii, tady také Horner prohlásil, že výsledky Velké ceny Německa byly "zmanipulovány".

Vzájemná kolize jezdců Red Bullu při Velké ceně Turecka zanechává dojem, že vznikla v situaci, kdy závodníci téhož týmu bojovali mezi sebou o pozici. Skutečnost byla ale taková, že v Turecku mělo dojít k naprosto stejnému manévru jako v Německu: po několika technických selháních měl v Turecku na pokyn Helmuta Marka vyhrát Sebastian Vettel.

"Je to velká škoda pro formuli 1, výsledky byly zmanipulovány," řekl Horner v Německu.

Red Bull přitom prováděl naprosto stejný manévr, jen jej trestuhodně nezvládl. Ani se neobtěžoval informovat o daném úmyslu Marka Webbera (protože ani nechtěl - Red Bull doufal, že Vettelovo nastavení motoru bude na předjetí Webbera stačit i bez jeho varování).

Zloděj křičí: "Chyťte zloděje."

To v neděli se u Ferrari nejdříve alespoň přesvědčili o tom, že Felipe Massa "porozuměl", co se od něj žádá.

Krok Ferrari se dá přeci jen pochopit. Cítí, že jde výkonostně nahoru. McLaren v Německu (minimálně na moment) ztratil půdu pod nohama a Red Bull nebyl v závodě rychlejší než Ferrari. Alonso před Německem ztrácel na lídra šampionátu Hamiltona 47 bodů (ve starém bodování necelá dvacítka bodů). Massa 78 bodů. Alonso/Ferrari ve snaze dotáhnout se na špičku průběžného pořadí potřebuje každý bodík a rozdíl mezi prvním a druhým znamená 7 bodů. To není málo.

Argumentace Ferrari by byla bývala stejná jako v roce 2002, kdy na A1-Ringu pustil Barrichello před sebe Schumachera na pokyn dnešního prezidenta FIA Jeana Todta, avšak demonstrativně pár metrů před cílovou čarou. Tenkrát měl Jean Todt validní argument: Nadávali byste nám do pitomců, kdyby Michael šampionát prohrál například o jeden bod.

Co naplat, že v té sezoně bylo Ferrari dominantní a bez soupeřů a že Rakousko bylo teprve šestým závodem sezony o 17 velkých cenách? Todt jako správný manažer zkrátka neakceptoval žádná rizika. V boji o titul není místo pro náhradníky.

Reakce veřejnosti tenkrát překonala všechny meze. Zda je to pravda, těžko říci, ale tehdejší prezident FIA Max Mosley tenkrát prohlásil, že reakce byly větší než po smrti Ayrtona Senny. Vše umocněné o nepovedené divadélko na stupních vítězů, za které dostalo Ferrari velkou pokutu půl milionu dolarů a roční podmínku.

Týmové rozkazy mající vliv na výsledek závodu byly zakázány, bez ohledu na nemožnost stoprocentní kontroly dodržování zákazu. Týmová režie zůstala, jen se přesunula do méně nápadných vod. Uvědomuje si dneska někdo, že ten stejný Felipe Massa přinesl Ferrari a Kimimu Räikkönenovi titul v roce 2007 využitím naprosto stejného manévru jako v Německu 2010, jen schovaného do posledního pitstopu? A zdaleka to nebylo jen Ferrari. McLaren na stejném okruhu před dvěma lety provedl to samé. Na stejném místě!

Týmy mají dneska smůlu v tom, že se zákazem tankování 'vymřely' zastávky v boxech. Týmovou režii není dnes kam schovat. Pokud potřebovalo Ferrari pro Alonsa 7 extra bodů, muselo dojít k výměně na dráze.

Než hrát divadla a lá Red Bull v Turecku (a dopadnout případně stejně), Ferrari se rozhodlo tak učinit transparentně, byť použitím kódované hlášky. Spoléhalo na to, že absence jakéhokoli týmového příkazu sebere komisařům vítr z plachet. Ale se zlou se potázalo.

FIA musela jednat, jinak by ztratila důvěru a s ní novopečený prezident FIA Jean Todt, tedy přesně ten muž, který vydával v Rakousku stejné příkazy. Ferrari možná spoléhalo na to, že zákaz týmové režie je do pravidel zanesen alibisticky a případné prohřešky stejně nikdo řešit nebude. Ouha! Sto tisíc dolarů pokuty a alou na kobereček před Světovou radu.

Body (= peníze) je to, co se na konci roku počítá. Ale současná reakce nejen laické, ale i odborné veřejnosti si s tou v roce 2002 nijak nezadá. I letos zkolaboval web FIA, i letos se fanoušci cítí podvedeni. Ferrari místo toho, aby oslavovalo senzační sportovní příběh v podobě triumfálního comebacku, zahodilo veškerou jeho hodnotu drobným manévrem, u kterého možná nevyhodnotilo veškeré jeho důsledky.

Tím spíš, když s ohledem na zákaz týmové režie nemůže Stefano Domenicali argumentovat stejně jako v roce 2002 Jean Todt a místo toho se snaží lidi přesvědčit, že se Massa rozhodl sám na základě vyhodnocení informace o tom, že je Fernando rychlejší. Čímž z lidí dělá totální pitomce a jen přilévá oleje do ohně.

Přitom důvody jsou stejné. Ferrari by bylo po závodě v Abú Zabí za stejného pitomce, kdyby Alonso přišel o titul o méně než 7 bodů. A emoce nakonec opadnou, lidé zapomenou, bude se oslavovat.

Jenomže Massa, který před sebe Alonsa pustil na den rok po svém zranění v Maďarsku, ještě stále může získat titul. To by teprve bylo, kdyby těch 7 bodů chybělo naopak jemu.

 

Tomáš Richtr

Diskuze

Jak zobrazovat diskuze:

Psát komentáře lze až po přihlášení v záhlaví stránky. Pro novou registraci klikněte sem.

4.8.2010 12:05 LahodaSebastian Vettel
"Vzájemná kolize jezdců Red Bullu při Velké ceně Turecka zanechává dojem, že vznikla v situaci, kdy závodníci téhož týmu bojovali mezi sebou o pozici. Skutečnost byla ale taková, že v Turecku mělo dojít k naprosto stejnému manévru jako v Německu: po několika technických selháních měl v Turecku na pokyn Helmuta Marka vyhrát Sebastian Vettel."

Pro tohle tvrzení bych velmi ráda viděla relevantní důkaz. Pane Richtre, jsem jeden z vašich příznivců, ale trocha objektivity by občas opravdu neškodila!
0
29.7.2010 12:37 mikesh1
V Turecku to same?
No mozna jsem preslechnul team radio ktere rika Webberovi "Vettel je rychleji, potvrd ze jsi rozumel", ale mozna to bylo proto ze pan komentator zrovna trousil nejake moudra ktere byly zajiste "dulezitejsi" nez team radio v zavode...
0
29.7.2010 20:24 Zix. - Sebastian Vettel
Re: V Turecku to same?
Neřeš ho vola,píše sračky.
0
31.7.2010 15:42 Jitka Crosby - Sebastian Vettel
Re: Re: V Turecku to same?
to říká.....
2
31.7.2010 15:43 Jitka Crosby - Sebastian Vettel
Re: Re: Re: V Turecku to same?
myslím mikesh1 ;-)
1
29.7.2010 07:41 DJJopFernando Alonso
Jděte do ......
Tento web je účelově zaměřen proti Red Bullu a Ferrari. Cokoliv udělá McLaren je v pořádku a moc se to neprobírá!!!!:-S:-S
1
29.7.2010 16:46 Zix. - Sebastian Vettel
Re: Jděte do ......
Souhlas.

Taky mě s tím serou.:-@
1
31.7.2010 15:54 Jitka Crosby - Sebastian Vettel
Re: Re: Jděte do ......
přesně......
1
28.7.2010 18:29 jacques1Kimi Räikkönen
Môj názor
Aj tak si myslím, že p. Richter má právo povedať svôj názor (veď je komentátor TV NOVA a repoter tejto stránky). A len preto, že nenadržiava Red Bull-u tak, je najhorší.:-) Ako vidím, tak ľudia, ktorí najviac nadávajú vedia len kritizovať.Ja si myslím, že ak majú také silné reči, tak si to môžu skusiť (to by potom vyrezal ten komentár, keby obidva Red Bull-y spravili to čo v Turecku). Ale ak by bol Red Bull prvý v pohári konštruktérov a aj medzi pilotmi, tak Vás tu toľko nenadáva. Asi je pes zakopaný aj tu.:-S A ja byť p. Richtrom, tak tie Vaše priblblé komentare vymažem. Nikoho okrem fandov Red Bull-u nezaujímajú!
2
28.7.2010 15:06 Koysheeck - Fernando Alonso
KONKURZ
Vyhlašuju konkurz na komentátora F1 pro TV NOVA a zároveň i na pozici redaktora f1sports.cz . Napište práci o 1000 slovech na téma: Co a jak bych dělal lépe než p. Richtr, s uvedením několika konkrétních případů a návrhem řešení dané situace.. všichni zájemci prosím odešlete své práce na adresu: koysheeck@seznam.cz Je zřízena speciálně pro Vás..

To budou teprve perly... Ale předpokládám, že na ty, co tu na p. Richtra nejvíc nadávaj je 1000 slov přeci jen trochu moc, takže od nich dostanu tak akorát palec dolů...

Sakra buďte rádi, že vůbec nějakou informaci dostanete, každej si ji vyložte jak chcete, pak se hádejte mezi sebou, jak je tomu tady zvykem, ale neberte si do huby toho, kdo ji přinese (teď mluvim obecně, ne konkrétně o tomhle článku). Je to ubohý.. Až se na to jednou vysere, tak budete všichni jenom blbě čumět... A hlavně: NIKDO VÁS NENUTÍ NA TENHLE WEB VŮBEC LÉZT..
to je asi tak v kostce všechno...
A teď do mě!!!!! Palce sem!!!!
5
27.7.2010 21:55 Zix. - Sebastian Vettel
Red Bull
Je taky docela vostrý kolik lidí říká Red Bullům limonády a přitom dělaj jen energy drinky.:-D:-D
2
28.7.2010 00:32 Lumix22 - Kimi Räikkönen
Re: Red Bull
to je závist, že Red Bull umí víc než ty jejich zaprděné značky :-D
-4
28.7.2010 00:48 VitabPenske - Michael Schumacher
Re: Re: Red Bull
To je fakt, symbolem luxusu je, když si koupíš plechovku Red Bullu...kam se hrabou ti looseři, co jezdí ve Ferrari...nebo nedej bože v Mercedesu, dyť to má pomalu každej druhej Němec....za to Red Bull! To nepije jen tak někdo :-D
9
29.7.2010 07:25 DJJopFernando Alonso
Re: Re: Re: Red Bull
Red Bull pije každej kokot kdežto Ferrari si těžko koupíš!! Je vidět že máš IQ tykve DEBILE!!!:-@:-@
-1
29.7.2010 16:45 Zix. - Sebastian Vettel
Re: Re: Re: Re: Red Bull
Přesně.;-):-D
3
28.7.2010 01:07 Zix. - Sebastian Vettel
Re: Re: Red Bull
Jojo Red Bull je letos nejrychlejší tak záviděj.;-)
-3
28.7.2010 13:16 Koysheeck - Fernando Alonso
Re: Red Bull
limonáda je slovo které si lidé začali spojovat se všemi ovocnými, nebo jinak ochucenými sycenými nápoji neobsahujícímí alkohol... Podobně je tomu například i u slova ,,Botasky´´... Botas, jak je všeobecně známo, je značka výrobce bot (plná bota) a spousta lidí dnes tento typ obuvi jakékoli značky pojmenovává výše uvedeným názvem... Víš ČJ je nádherná, hlavně ta hovorová, ale evidentně o ní nic nevíš. Takže si tady nehraj na učitele rétoriky a přesného vyjadřování a piš raději k tématu článku...
1
28.7.2010 13:28 Zix. - Sebastian Vettel
Re: Re: Red Bull
No každej to má jinak,já třeba botám neříkám "botasky" a pochybuju že třeba ženský když si dou koupit nějaký tak že říkaj "botasky".

A jak sem psal každej to má jinak,já třeba neznám nikoho kdo by energy drinkům limonáda.;-):-D
-1
4.8.2010 12:10 LahodaSebastian Vettel
Re: Re: Re: Red Bull
Limonády jsou náhodou vtipný. Týmy měly vždycky přezdívky. Třeba Minardi si vysloužily přízvisko "pohřebáci" (kvůli barvě i výkonům). Oproti tomu zlatá limonáda... :-)
0
28.7.2010 14:20 Koysheeck - Fernando Alonso
Re: Re: Red Bull
já ale přeci nepíšu, že všichni... vídíš, zase jsi vedle, protože všechno konkretizuješ... zkus mluvit, potažmo psát obecněji...
1
28.7.2010 14:23 Koysheeck - Fernando Alonso
Re: Re: Re: Red Bull
ale co, já se s Tebou nebudu vůbec handrkovat o slovíčkaření zvlášť, když mě vůbec nechápeš.. předpokládám, že tvůj věk odpovídá tvém nadhledu nad danou věcí... sbohem...
1
27.7.2010 19:36 Roman_CZ - Fernando Alonso
konečně pěknej článek, hezky se čte;-)
7
27.7.2010 21:03 Lumix22 - Kimi Räikkönen
Re:
hnusná Richtrovina :-S
-6
28.7.2010 00:59 dr.coud - Michael Schumacher
Re: Re:
presne tak primo odporna richtrovina bohuzel pointa zustava neotresitelna...
-2
31.7.2010 15:57 Jitka Crosby - Sebastian Vettel
Re: Re:
:-@
0
27.7.2010 19:27 VitabPenske - Michael Schumacher
Tomyš
Dobře ty! Pěkně jsi ty sodovkáře rozpálil! :-D
2
28.7.2010 14:40 Koysheeck - Fernando Alonso
Re: Tomyš
ale že to trvalo :)..
-4
27.7.2010 16:32 irmis - Jenson Button
tenhle článek se povedl! Fakt že jo :-) Protože to by teprve bylo, kdyby těch sedm bodů chybělo jinde :-D šmarja to by byla komedie
6
27.7.2010 21:04 Lumix22 - Kimi Räikkönen
Re:
no třeba vám :-D
4
28.7.2010 16:28 irmis - Jenson Button
Re: Re:
no pokud nám ty body budou chybět proto, že McLaren nedopustí v této fázi sezony něco tak okatého a troufalého (navíc provedeného tak, jak se tak říká "po italsku"), pak je všechno v pořádku... :-) A jen ať to kluci stříbrní projedou, klidně oba dva... :-)

Protože, co když si ten Váš Al třeba zlomí nohu, nebo zkrátka ztratí jen tu svou formu (nad kterou se tu mnozí rozplývají :-D)... V téhle fázi sezony si zkrátka nebudeš nikdy úplně jistý, jestli ten kůň, na kterého sázíš, je ten správný... ;-)
-2
27.7.2010 16:28 pidrosCooper - Felipe Massa
Je nejvyšší čas pochopit, že v F1 jde o sport až na posledním místě.Ja to jenom trochu jinak zaměřená Matějká pouť.:-@
6
27.7.2010 21:04 Lumix22 - Kimi Räikkönen
Re:
tak nějak ;-)
6
27.7.2010 21:54 Zix. - Sebastian Vettel
Re:
Jakejm limonádám?:-O
-2

F1sport věří, že naši čtenáři budou ctít v diskuzích základní zásady slušnosti a nebudou používat vulgární výrazy nebo jinak neslušné projevy, případně vkládat cílené reklamní příspěvky. V takovém případě si F1sport vyhrazuje právo takový příspěvek částečně, nebo zcela vymazat.

Kalendář

Hrajte o 10 lístků na pražské promítání
filmu Senna!